لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

دهقانان در ارزگان: در نبود کشت بدیل کوکنار برای تامین نفقه خانواده در مانده ایم


تصویر آرشیف: مزرعه کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: مزرعه کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان

حکومت طالبان ماه گذشته اعلان کرد که مانع هرگونه سروی و ارزیابی کشت و تولید مواد مخدر از سوی سازمان ملل متحد و نهادهای خارجی در افغانستان خواهد شد که بدون هماهنگی با آنان اجراء شود.

حال که سه هفته از فصل تازه کشت کوکنار در مناطق گرم سیر افغانستان می‌گذرد، هیچ نهاد مستقل داخلی و خارجی در مورد وضعیت کشت کوکنار گزارشی نشر نکرده، اما حکومت طالبان ادعا می‌کند که کشت کوکنار در افغانستان صفر شده و در جاهای هم که کشت شده بود، تخریب شده است.
عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان هرچند آمار مشخصی به دست نمی‌دهد، اما ادعا می‌کند که جلو کشت کوکنار را در افغانستان گرفته اند:

"قبل از آن که زمان کشت بته‌های نشه آور برسد ما به تمام دهقانان خبر دادیم و برای شان با جدیت گفتیم که کسی نمی‌تواند آن را کشت کند. در سه – چهار ولایت برخی از دهقانان به مقدار خیلی کم در مزرعه شان کشت کرده بودند که نیروهای ما بر آن عملیات اجرا کرده و نابودش کردند."

آقای تکور در مورد ارایه کشت بدیل و کمک با دهقانانی که از کشت کوکنار دست کشیده اند، چیزی نمی گوید.

مقامات طالبان میگویند که دهقانان در برخی از مناطق بخشی از کوچکی از زمین های خود را به کشت کوکنار اختصاص داده بودند که آنهم تخریب شده است.
مقامات طالبان میگویند که دهقانان در برخی از مناطق بخشی از کوچکی از زمین های خود را به کشت کوکنار اختصاص داده بودند که آنهم تخریب شده است.

با این حال دهقانان در ولایت ارزگان شکایت دارند که طالبان در نخست با مانع شدن کشت کوکنار با آنان وعده همکاری دادند، اما حال که 9 ماه از این تعهد می‌گذرد، کمکی با آنان صورت نگرفته است.

یکی از دهقانان: گندمی را که می خریم ولا اگر نان آن از خوردن باشد، در حال که یک برجی آن را به پنج هزار و پنجصد و یا پنج هزار و سه صد می خریم

محمد کریم، دهقان در ولایت ارزگان می‌گوید، در نبود کمک با آنان کشت گندم نمی‌تواند به تنهای نیازمندی‌های شان را رفع سازد.

"باور کنید ما را با مشکل روبرو کرده و چیزی برای خوردن نداریم و حیران ماندیم که به کدام در بزنیم. کشت و کاری که می‌نیم نفقه اولاد ما هم نمی‌شود. تا حال هیچ کمکی با ما نشده، خواست ما این است که به ما فرصت کار را فراهم سازند و کمک ما کند."

جمعه گل دهقان در مرکز ولایت ارزگان نیز شکایت دارد که در نبود تخم اصلاح شده، کشت شان حاصل بهتری بدست نمی‌دهد و قیمت مواد غذای نیز بلند رفته است.

"گندمی را که می خریم ولا اگر نان آن از خوردن باشد، در حال که یک برجی آن را به پنج هزار و پنجصد و یا پنج هزار و سه صد می خریم. خواست ما این است که با ما کمک کنند، طالبان با ما هیچ کمک و جوانمردی نکرده اند، تخم زراعتی و هیچ چیزی به ما نه داده اند."

شکایت دهقانان در ارزگان از عدم دریافت کشت بدیل و کمک‌در حال است که با منع کار زنان در موسسات کمک رسان از سوی حکومت طالبان، سروی افراد نیازمند به کمک و ارایه کمک‌های غذایی به نیازمندان در اکثریت ولایت‌ها محدود تر شده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG