لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

حکومت طالبان: در اثر شدت سرما بیش از ۱۵۰ تن جان باخته اند


بارش برف در ولایت بامیان
بارش برف در ولایت بامیان

محمد اسماعیل باشندۀ ولایت غزنی است. او از جان باختن یک تعداد افراد به دلیل شدت سرما در این ولایت قصه می‌کند که خودش شاهد آن بوده:
"یک خانواده در منطقه فروشگاه که شوهرش معتاد بود به سبب سردی یک دختر خود را از دست داد و در شرایط بد قرار دارد همین‌طور در شهر غزنی یک مادر که خیرات می‌خواهد در حالت خیرات خواستن دخترکش که همراه‌اش بود یک دفعه‌ای به دلیل سردی هوا جان باخت و مردم هم شاهد بودند."

زلمی کریمی از ولایت غور می‌گوید، در هفتۀ گذشته چهار تن به دلیل سردی هوا در این ولایت جان باختند که دو تن‌شان کودکان بودند.

او به رادیو آزادی گفت:
"در ولایت غور نسبت به سردی هوا و ریزش برفی که وجود داشت در حدود ۴ نفر که دو تن آنان اطفال بودند نسبت سردی هوا جان خود را از دست دادند و حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مواشی از مردم ولایت غور در این سردی هوا تلف شده، سردی بی‌سابقه‌ای در ولایت غور بوده که متاسفانه جان تعدادی از هموطنان ما را گرفت."

عبید، باشندۀ ولایت میدان وردک می‌گوید، تا هنوز گواه جان باختن کسی به دلیل سردی هوا در این ولایت نبوده، اما گواه بند شدن راه‌ها و تلف شدن مواشی بوده است:
"به دلیل برف برای مردم زیان مالی رسیده، راه هم بند شده و خسارات زیادی که مردم دیدند به دلیل سرما بسیاری از حیوانات‌شان را از دست دادند."

پیش از این هم باشندگان ولایات مختلف افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفته بودند که زمستان امسال زندگی را برای شان دشوار کرده و یک تعداد افراد را در ولایات‌شان کشته است.

بارش برف در ولایت بلخ
بارش برف در ولایت بلخ

وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان از کشته شدن بیش از ۱۵۰ تن در نتیجۀ شدت سرما در این اواخر خبر می‌دهد.

عبدالرحمن زاهد، رئیس بخش مالی و اداری این وزارت روز چهارشنبه با فرستادن یک پیام تصویری به رادیو آزادی گفت:
"از بیستم ماه جدی به این طرف در ۲۴ ولایت ۱۵۸ تن شهید و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند. از کشورهای کمک کننده و کشورهای عضو سازمان ملل متحد می‌خواهیم به کمک‌های بشردوستانۀ خود برای مردم متضرر در این شرایط ادامه دهند.

قبلاً این وزارت از تلف شدن بیش از ۷۰ هزار مواشی در نتیجه شدت سرما خبر داده بود و اکنون می‌گوید، بیش از ۵۰ خانه هم تخریب شده است.

شدت سرما در حالی در زمستان امسال مهمان خانۀ مردم است که بیشترشان بیکار اند و نان در سفره‌های‌شان نیست.

دفتر هماهنگ کننده امور بشری ملل متحد (اوچا) روز دوشنبه گفته بود که ۱۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ با گرسنگی مواجه اند.

به گفته این اداره، ۶ میلیون تن با خطر قحطی مواجه اند که این یک رقم کلان در جهان است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پیش از این گفته بود در زمستان امسال میلیون‌ها خانواده مجبور خواهند شد بین مواد سوخت و مواد غذایی یکی را انتخاب کنند.

XS
SM
MD
LG