لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

سرمای شدید و برخی حوادث دیگر در افغانستان جان بیشتر از یکصد نفر را گرفته است


تصویر آرشیف: برفباری و هوای سرد در کابل
تصویر آرشیف: برفباری و هوای سرد در کابل

وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که در ۱۱ روز گذشته ۱۰۴ نفر در افغانستان بر اثر سردی هوا، سیلاب، آتش‌سوزی و گاز گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس معلومات این وزارت، علاوه بر تلفات انسانی، حدود ۷۰ هزار مواشی نیز در ۱۵ ولایت افغانستان تلف شده اند.

عبدالظاهر باشنده ولایت غور پسر هفت ساله‌اش را بر اثر سردی هوا از دست داد.

او به رادیو آزادی گفت که سه فرزند دیگرش به شدت بیمار و در شفاخانه بستری هستند.

"چهار فرزندم به دلیل سرمای هوا مریض شدند، یکی از آن‌ها فوت کرد و سه نفر دیگر اکنون در شفاخانه هستند، در چهار شب گذشته که اولاد هایم مریض شدند به شفاخانه آمدم، اما هیچ‌کس به من توجه نکرد. وقتی پسرم جان داد، پس کمک را چی کنم، اما باز هم از دولت می‌خواهم که همرایم کمک کند تا اولاد های دیگرم خوب شوند."

گزارش شده است که بیشتر از ۷۰ هزار راس مواشی نیز در نتیجه موج هوای سرد تلف شده اند

مانند عبدالظاهر، صدها نفر دیگر نیز ممکن است با همین وضعیت روبه‌رو باشند.

پس از افزایش سردی شدید شمار زیادی از خانواده های فقیر به مشکلات جدی روبه‌رو اند و مواد غذایی و سوخت‌شان را تهیه کرده نمی‌توانند.

با آنکه روند توزیع کمک های بشری در افغانستان جریان دارد٬ اما مردم میگویند که به کمک های بیشتر غذایی نیاز دارند
با آنکه روند توزیع کمک های بشری در افغانستان جریان دارد٬ اما مردم میگویند که به کمک های بیشتر غذایی نیاز دارند

وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که به دلیل موج سرما و حوادث دیگر بیش از ۱۰۰ نفر در ۱۵ ولایت افغانستان جان باخته اند.

شفیع‌الله رحیمی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "براساس گزارش‌های ریاست‌های مبارزه با حوادث طبیعی، متأسفانه از ۲۰ جدی تا کنون در ولایت‌های تخار، بدخشان، نیمروز، کندهار، لغمان، غزنی، ارزگان، جوزجان، سرپل، فاریاب، پکتیکا، بلخ، سمنگان، بامیان و هرات ۱۰۴ تن هلاک شدند، ۵۰ خانه به طور کامل و جزئی ویران شد و نزدیک به ۷۰ هزار مواشی از بین رفت."

بر اساس معلومات این وزارت،در یک ماه گذشته به کمک نهادهای امداد رسان به ۴۰ هزار خانواده مواد خوراکی و غیر خوراکی توزیع شده است.

در حالی‌که موج سرما در افغانستان هر روز مرگبارتر می‌شود، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده که هزاران مواشی در غرب، شرق و شمال افغانستان بر اثر سرمای شدید تلف شده‌اند.

اوچا روز چهارشنبه در صفحه تویتر خود از این موضوع ابراز نگرانی کرده و نوشته، در حالی‌که ۲۱.۲ میلیون نفر در افغانستان نیاز فوری به مواد غذایی و زراعت دارند، مردم مواشی و اموال خود را از دست خواهند داد و دیگران با مشکل مواجه خواهند شد.

این در حالی‌ست که ممنوعیت کار کارمندان زن در سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی توسط حکومت طالبان در افغانستان روند کمک‌های بشردوستانه در این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده و در حال حاضر میلیون‌ها نفر با یک بحران انسانی شدید روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG