لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

امریکا: چگونگی برخورد و تعامل با طالبان را بازنگری می‌کنیم


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، برخوردهای کنونی طالبان در برابر افغان‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند و آنان از تمامی ابزارها برای مانع شدن از نقض حقوق بشر توسط طالبان استفاده خواهند کرد.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت روز گذشته (دوشنبه 23 جنوری) به رسانه‌ها گفت، کمک با افغان‌ها به معنی حمایت از طالبان نیست، بلکه به گفتۀ وی، امریکا در رابطه به چگونگی تغییر تعاملش با طالبان با متحدان خود در حال مشوره است:
"با توجه به نقض حقوق بشر در بیشتر موارد توسط طالبان، فرمان‌های سخت‌گیرانه‌ای که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از طالبان دیدیم، ما چگونگی برخورد و تعامل خود با طالبان را بازنگری می‌کنیم. من در این مورد جزئیات بیشتر داده نمی‌توانم و این که بگویم که این روند به کجا رسیده، اما می‌توانم بگویم که برای یک آیندۀ مناسب با متحدین مان در رابطه به اقدامات بعدی سرگرم مشوره استیم."

دو هفته پیش نیز وزارت خارجۀ امریکا گفته بود که یک تیم را موظف ساخته تاچگونگی برخورد طالبان با مردم را ارزیابی کند و بر بنیاد همین ارزیابی، آنان چگونگی تعامل آینده‌شان با طالبان را روشن خواهند ساخت.

سخنگویان حکومت طالبان در رابطه به اظهارات وزارت خارجۀ امریکا چیزی نمی‌گویند، اما پیش از این آنان مسایل نقض حقوق بشر و محدودیت‌ها در برابر زنان و دختران را موضوع داخلی افغانستان خوانده اند.

انتقادهای جامعۀ جهانی، به شمول ایالات متحده امریکا بر طالبان پس از آن افزایش یافت که آنان مانع کار زنان در موسسات غیردولتی شدند.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا دیروز دوشنبه گفت، این تصمیم طالبان سبب شده تا ۸۳ درصد موسساتی که در بخش‌های مختلف با مردم کمک‌رسانی می‌کردند، فعالیت‌های‌شان را معطل کنند.

بی‌جا شده داخلی در ولایت فراه می‌گوید که به کمک های بشری نیاز مبرم دارد. عکس از آرشیف
بی‌جا شده داخلی در ولایت فراه می‌گوید که به کمک های بشری نیاز مبرم دارد. عکس از آرشیف

اما به گفتۀ پرایس، این محدودیت‌ها برای امریکا پذیرفتنی نیست و ایالات متحده تلاش خواهد کرد که با آوردن فشارهای بیشتر بر طالبان، آنان را وادار به پس‌گرفتن این تصمیم‌شان کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته است که همین حالا ۲۸ میلیون تن، به ویژه زنان و کودکانی که با خطر جدی فقر روبرو اند، برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز دارند.

پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان، ایالات متحده تا حال یک اعشاریه یک میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است که به گفته ند پرایس، این کمک‌ها از سوی موسسات غیردولتی در بخش ارائه کمک‌های بشری به افغان‌ها به مصرف رسیده.

مرتبط

XS
SM
MD
LG