لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

شکایت دکانداران در هرات؛ مستوفیت مالیات دُکان ها را به طور سرسام آروی افزایش داده است


تصویر آرشیف: گوشه یی از شهر هرات
تصویر آرشیف: گوشه یی از شهر هرات

با افزایش بحران اقتصادی و بیکاری، جمع آوری مالیات سنگین از سوی طالبان بسیاری از دکانداران و پیشه وران را در هرات نگران ساخته است.

به گفته اتاق پیشه وران هرات، کارمندان مستوفیت به گونه غیر قانونی و سلیقه ای از دکانداران مالیات سرسام آور گردآوری می کنند.

برخی از دکانداران در شهر هرات می گویند، با اینکه به علت مشکلات اقتصادی توان پرداخت مالیات سنگین را ندارند اما طالبان با توسل به زور از آنان پول می گیرند.

معراج الدین ۲۷ ساله یک دکاندارمحلی در شهر هرات است.

او دوازده سال می شود که در جاده بهزاد در مرکز شهر هرات ظروف یک بار مصرف می فروشد.

هفته پیش کارمندان مستوفیت هرات، بابت مالیات دکانش از او ۳۰ هزار افغانی پول گرفته اند.

معراج الدین می گوید که درزمان حکومت گذشته سال ۱۰ تا ۱۵ هزارافغانی مالیات می پرداخت اما اکنون طالبان مالیات دکانش را دو برابر ساخته اند.

او در این باره به رادیوآزادی بیشترمی گوید:

:" مجبور استیم که مالیات پرداخت کنیم. اما با توجه به فروشات کمی که داریم هیچ نمی توانیم که ۳۰ هزار افغانی از یک دکان مالیات پرداخت کنیم. اگر مالیات نپردازیم با مشکل روبه رو می شویم چون دکان ما را مسدود می کند و دوکان را مهر و لاک می کند."

یکی از بازار های خرید و فروش در هرات
یکی از بازار های خرید و فروش در هرات

بر بنیاد تصمیم حکومت طالبان، جمع آوری سالانه مالیات در افغانستان در مقایسه با حکومت مخلوع این کشور، از یک و نیم درصد به نیم درصد کاهش یافته است.

اما اتاق پیشه وران هرات می گوید، اداره مستوفیت طالبان بر خلاف این تصمیم حکومت شان، نسبت به گذشته دو برابر مالیات از پیشه وران و دکانداران جمع آوری می کنند.

عبدالودود فیض زاده رئیس این اتاق به رادیوآزادی گفت:

:" کارمندان مستوفیت وقتی که به دکان ها مراجعه می کنند با نوک قلم خود، هرچه که دل شان خواست با قلم خود می نویسند. ما نمی دانیم که علت این کار چه است و هیچ کسی هم نیست که توضیح بدهد."

یکی از دکانداران: مامورین مستوفیت به صورت خود سر هر آنچه دل شان خواست به عنوان مالیه می نویسند

بر بنیاد معلومات اتاق پیشه وران هرات، بیش از ۵۰ هزار دکان و کارگاه در شهر هرات فعالیت دارند که بیشتر از ۳۰۰ هزار پیشه ور در آن، مصروف به کار استند.

گردآوری مالیات هنگفت در اوضاع کنونی که بحران اقتصادی بر زندگی افغان ها سایه انداخته ، چه پیامدهای بر زندگی عادی مردم در افغانستان خواهد داشت؟

سید اشرف سادات فعال جامعه مدنی در این باره می گوید:

:" وقتی از کسبه کاران و مردم مالیات گرفته می توانند که آنها عواید خوبی داشته باشند. جمع آوری فعلی مالیات به شکل فعلی در حقیقت خلق تنگناهای شدید و جدی برای مردم است. و این اقدام در شرایط فعلی که بحران اقتصادی گسترش یافته باعث فلج شدن زندگی مردم می شود."

امامولوی حمیدالله متوکل،سخنگوی والی طالبان درهرات با دکانداران معترض موافق نیست. او درصحبت بارادیوآزادی گفت:

اگر هر دکانداری واقعا شکایت دارد که از نیم فیصد به همرای معافیت که به او داده میشود،بیشتر از او گرفته شده و یا هم نظری داشته باشد،امارت اسلامی حتما صدایش را میشنود.

در حالی حکومت طالبان برای گردآوری مالیات هنگفت بر مردم فشار آورده است که، پس از به قدرت رسیدن این گروه در حدود یک ونیم سال پیش، فقر و بیکاری در افغانستان به گونه کم پیشینه افزایش یافته است.

تصویر آرشیف: هرات
تصویر آرشیف: هرات

به گفته دکاندران در شهر هرات، در یک نیم سال گذشته قیمت مواد اولیه در این ولایت تا پنجاه درصد افزایش یافته است.

شماری از سازمان های جهانی به شمول ملل متحد، نسبت به افزایش بیکاری، فقر و گرسنگی در افغانستان هشدار داده اند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در ماه سرطان امسال در یک گزارش اعلام کرد که از ماه جون سال ۲۰۲۱ تا اواخر ۲۰۲۲، مواد خوراکی و مواد سوختی در افغانستان از ۵۵ تا ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.

با ادامه جمع آوری مالیات سنگین از دوکانداران و پیشه وران از سوی طالبان در شهر هرات، معراج الدین نگران است که طالبان بیشتر عواید اورا به زور بگیرند و مجبور شود که از کار دست بکشد و دروازه دوکانش را ببندد.

شاهپورصابر

XS
SM
MD
LG