لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

چالش‌ها فرا راه سکتور خصوصی؛ ثریا دقیق: کار و بار تجارتی‌ام را برای مدتی متوقف کردم


شرکت تولید زعفران در ولایت هرات. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد
شرکت تولید زعفران در ولایت هرات. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

برخی از زنان تجارت‌پیشه در افغانستان می‌گویند وضع قیودات بر زنان در این کشور سبب شده تا حتی آنان فعالیت‌شان را در بعضی بخش‌ها متوقف بسازند.

ثریا دقیق مسئول یکی از شرکت‌های تولید زعفران در هرات به رادیو آزادی گفت، وضع محدودیت‌ها از جمله عدم تمدید جواز و نبود اجازه برای سفر بدون محرم مرد، زنان تجارت‌پیشه را با مشکلات فراوان روبه‌رو ساخته است.

ثریا دقیق: خانم‌ها نمی‌توانند تنها به سر کار بیایند چون طالبان به آن‌ها می‌گویند چرا شما تنها می‌روید

خانم دقیق می‌افزاید: "نبود برق و نبود همکاری‌های دولتی مانند در بخش تمدید جواز، سفر کردن تنها چون این محدودیت‌ها سر راه خانم‌ها قرار گرفته نمی‌توانند تجارت خود را به درستی پیش ببرند، به این خاطر ما کار را برای چند وقت مسدود کرده ایم تا ببینیم چه می‌شود چون خانم‌ها نمی‌توانند تنها به سر کار بیایند چون طالبان به آن‌ها می‌گویند چرا شما تنها می‌روید و از آن می‌پرسند که صبح وقت کجا می‌روند محرم‌شان کجاست و این مسایل."

این در حالی‌ست که اتحادیه اروپا می‌گوید مشکلات بانکی، نبود برق، کارمندان زن، همکاری‌های منطقوی و فرار مغز از چالش‌های اصلی در بخش تجارت در سکتور خصوصی افغانستان است.

این اتحادیه در صفحه توییترش نوشته که اخیراً این اتحادیه با همکاری مدیر اجرایی پاکستان در بانک جهانی در نشستی با بیش از ۲۵ زن و مرد تجارت‌پیشه و شرکت‌های کوچک و بزرگ در افغانستان این چالش‌ها را مشخص ساخته است.

اما یک روز پیش از این بانک جهانی با نشر گزارشی از افزایش ۹۰ درصدی صادرات، ثبات نرخ ارز و افزایش عواید حکومت طالبان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ خبر داده‌است.

با توجه به وضعیت فقر و ناتوانی افغان‌ها برای تأمین مخارج زندگی‌شان محتوای این گزارش از سوی برخی از آگاهان مبالغه‌آمیز خوانده شده، اما حکومت طالبان با استقبال از آن، افزایش صادرات را پیشرفت اقتصادی خوانده است.

از سوی هم شماری از آگاهان اقتصادی با اشاره به مشکلات در سکتور خصوصی افغانستان می‌گویند، اگر حکومت طالبان با جهان تعامل کند و به رسمیت شناخته شوند می‌تواند به مشکل فقر و بی‌کاری نقطه پایان بگذارد.

عبدالناصر رشتیا یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت برای رفع مشکلات و رشد اقتصادی به طرح پلان‌های کوتاه‌مدت و درازمدت نیاز است:
"در کوتاه مدت نیاز است تا افغانستان را دنیا در بخش‌های مختلف کمک کند، خصوصاً با حرکت دادن پروژه‌های توسعه‌یی و انکشافی که سبب اشتغال‌زایی می‌شود و در درازمدت برمی‌گردد به حکومت افغانستان که با چه نوع پلان‌های استراتژیک اقتصادی خود می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری‌ها را داشته باشد و پروژه‌های مهم و اساسی انکشافی را حرکت بدهد و یک بستر مناسب بخاطر جذب سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان داشته باشد."

اتحادیه اروپا: مشکلات بانکی، نبود برق، کارمندان زن، همکاری‌های منطقوی و فرار مغز از چالش‌های اصلی در بخش تجارت در سکتور خصوصی افغانستان است.

رادیو آزادی خواست نظر اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان را نیز در مورد مشکلات مشخص شده در سکتور خصوصی افغانستان، از سوی اتحادیه اروپا داشته باشد، اما یونس مهمند معاون این اتاق به سؤال‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

اما پیش از این نشریه بلومبرگ چاپ ایالات متحده آمریکا با نشر یک مطلب گفته که سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان موضوع وضع محدودیت‌ها در برابر زنان را به دوش تحریم‌های جهانی انداخته است.

این نشریه نوشته که امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با امینه محمد٬ معاون سرمنشی سازمان ملل٬ گفته است که تحریم‌ها بر افغانستان وضع شده و سیستم بانکی با تعزیرات مواجه است که سبب شده تا تاجران با مشکلات جدی روبه‌رو شوند و نتوانند به بیرون از کشور پول انتقال بدهند و تیل و مواد خوراکی را به افغانستان وارد کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG