لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

در یک سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار پناهجوی افغان از ایران٬ پاکستان و ترکیه برگشت داده شده اند


تعدادی از افغانهای که از ایران به افغانستان برگشت داده شده اند
تعدادی از افغانهای که از ایران به افغانستان برگشت داده شده اند

حکومت طالبان ‌می‌گوید، در یک سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار افغان از ایران، پاکستان و ترکیه به گونۀ اجباری و تعدادی نیز داوطلبانه به افغانستان برگشت داده شده اند.

این درحالیست که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به روز پنج‌شنبه در توییتی گفته که تنها در جریان۲ روز بیش از سه هزار مهاجر افغان از ایران به گونۀ داوطلبانه و اجباری به افغانستان برگشت داده شده اند.


اخراج مهاجران افغان، که به دلیل نا امنی و بحران شدید اقتصادی مجبور به ترک کشور شان شدند هنوز هم ادامه دارد.

وحید، جوان افغان که دو ماه پیش به گونهٔ غیرقانونی به ایران رفته بود، می‌گوید بدترین روز‌های زندگی‌اش را تجربه کرده است.

او که به تازگی از ایران اخراج و به افغانستان برگشت داده شده، به رادیو آزادی می‌گوید، برخوردی که مردم و پولیس ایران در برابرش کردند، به عنوان یک خاطرهٔ بد برایش باقی خواهد ماند.

"بسیار وضعیت بد بود، پولیس ایران بسیار رویهٔ‌ بد داشتند با من، شکنجه، لت و کوب و آسیب مالی همه شامل آن بود، مبایل پول هر آنچه که داشته باشی ازت می‌گیرند."

ترکیه نیز در جریان بیشتر از یکسال گذشته هزاران تن از افغانها را اخراج کرده است.
ترکیه نیز در جریان بیشتر از یکسال گذشته هزاران تن از افغانها را اخراج کرده است.

افغان‌های اخراج شده از ترکیه نیز روایت‌های مشابهی دارند.

ضیالراحمن، دیگر جوان افغان است که می‌گوید، فقر و تنگ دستی او را وادار به مهاجرت غیرقانونی کرد.

وحید که از ایران برگشته است: خاطرات تلخ از ایران به خصوص از پولیس و مردم آن کشور دارم

او به رادیو آزادی گفت که یک سال پیش با عبور از کوه‌های پرخم و پیچ ایران و جنگل‌های پر از خطر، خود را به شهر استانبول ترکیه رساند، اما به خاطر نداشتن اسناد و کار سیاه از سوی پولیس ترکیه بازداشت و به افغانستان برگشت داده شد.

"برخوردشان بسیار زشت بود، برخی از پسرانی که مشکل نفس‌تنگی داشتتند در یک کانتنر با ۱۵ الی ۱۶ نفر قفل می‌کردند، وقتی می‌گقتیم که مشکل داریم می‌آمدند لت و کوب می‌کردند و دوباره بیرون می‌شدند، در تمام ۲۴ ساعت همیش ۱۵ تا ۱۶ نفر همشه‌شان در یک اتاق حبس بوند."

در همین حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، در یک سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار افغان از ایران، پاکستان و ترکیه به گونۀ اجباری و داوطلبانه به افغانستان برگشت داده شده اند.

"معلومات تخمینی این است که در یک سال گذشته ۷ صد هزار مهاجر که تعداد شان اخراج شدند و تعداد به خواست خود شان از ایران برگشت کرده‌اند، همچنان حدود ۵۰ هزار مهاجر از پاکستان به افغانستان عودت کرده‌اند و حدود ۵۶ هزار افغان‌ها از ترکیه دیپورت شده‌اند."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

از سوی دیگر وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به روز پنج‌شنبه در صفحهٔ توییتراش نوشته است که تنها در جریان ۲ روز، ۳ هزار و ۱۲۳ تن از ایران و از طریق مرز اسلام‌ قعلۀ هرات و پل ابریشم نیمرزو به افغانستان برگشت داده شده‌اند.

به اساس این آمار، ۱ هزار و ۶۳۸ مهاجر افغان به تاریخ ۵ دلو از طریق مرز اسلام قلعهٔ هرات و ۱ هزار و ۴۸۵ مهاجر دیگر از طریق مرز پل ابریشم به تاریخ ۴ دلو به افغانستان برگشت داده شده اند.

این وزارت همچنان نوشته، این مهاجران که شامل خانواده‌ها نیز می‌شوند، به گونهٔ دواطلبانه و اجباری برگشت داده شده اند.

به گفتهٔ وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، پس از ثبت و سروی برگشت کنندگان، ۳۷ خانواده و ۷۱ جوان مجرد برای دریافت کمک به ادارهٔ مهاجرت سازمان ملل متحد (IOM) معرفی شده اند.

هر چند داستان مهاجرت شهروندان افغانستان از چندین دهه به این سو به دلیل جنگ و فقر ادامه دارد، اما پس از سقوط نظام پیشین جمهوریت و حاکمیت دوبارۀ طالبان، صدها هزار افغان به گونۀ قانونی و یا غیرقانونی راه مهاجرت را در پیش گرفته اند.

XS
SM
MD
LG