لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

مایکل مک‌کال: وضعیت زنان و دختران در افغانستان بد تر شده است


تعدادی از زنان و دختران که در اعتراض به وضع محدودیت ها از سوی طالبان٬ راهپیمایی کردند
تعدادی از زنان و دختران که در اعتراض به وضع محدودیت ها از سوی طالبان٬ راهپیمایی کردند

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا، با انتقاد از اعمال محدودیت شدید بر کار و تحصیل دختران و زنان از سوی طالبان در افغانستان، گفت که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، وضعیت زنان در این کشور بدتر شده‌است.

مک‌کال این اظهارات را به مناسبت دعوت رویا رحمانی سفیر پیشین افغانستان در واشنگتن به مجلس نمایندگان بیان کرده‌است.

در یک اعلامیه‌یی که ناوقت روز جمعه از سوی کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا منتشر شد آمده است، هر نوع حقوق زنان در افغانستان از آن‌ها گرفته شده، به مکتب رفته نمی‌توانند و حتی بدون محرم اجازهٔ سفر را ندارند.

در اعلامیهٔ کیمتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا در مورد محدودیت‌های دیگر بر دختران افغان از جمله اجازه نداشتن رفتن به پوهنتون، رفتن به پارک‌ها، جلوگیری از کار شان در اداره‌های غیر دولتی نیز اشاره شده‌است.

مایکل مک‌کال
مایکل مک‌کال

خبرنامه به نقل از مک‌کال نوشته است، افغانستان تنها کشور در جهان است که طالبان در آن دختران را از رفتن به مکتب و پوهنتون‌ها محروم کرده‌اند.

مک‌کال از رویا رحمانی، سفیر پیشین افغانستان در امریکا، در واشنگتن دعوت کرده تا هفتهٔ آينده در کانگرس امریکا مهمان ویژهٔ او باشد.

هر نوع حقوق زنان در افغانستان از آن‌ها گرفته شده

او گفته است، "امیدوارم که دعوت خانم رحمانی به مجلس، این پیام را به زنان افغان برساند که آن‌ها فراموش نشده‌اند، ما تلاش می‌کنیم با کسانی‌که مسئول وضعیت فعلی افغانستان هستند، حساب کتاب شود و از هر راه ممکن با زنان افغان کمک می‌کنیم".

در همین حال جان کربی هماهنگ کنندهٔ روابط استراتژیک شورای امنیت ملی امریکا گفته که طالبان با عمل نکردن به وعده‌هایی که به امریکا و افغان‌ها داده‌اند، خود را بیشتر منزوی می‌کنند و این اقدام‌های طالبان واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت.

جان کربی
جان کربی

او در صحبت با صدای امریکا گفته است که طالبان در دوحه و پس از تسلط بر کابل تعهد سپردند که به گونهٔ مسئولانه حکومت خواهند کرد و به پیشرفت‌های به وجود آمدهٔ زنان متعهد خواهند بود، اما اکنون دیده می‌شود که طالبان این همه را نقض می‌کنند.

از سخنگویان حکومت طالبان در این مورد پرسیدیم، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ ندادند، اما پیش از این آن‌ها امریکا را به عدم تعهد به توافق دوحه متهم کرده‌اند.

طالبان هم‌زمان با به دست آوردن قدرت در سال ۲۰۲۱ میلادی، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند و در آخرین اقدام، دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها و زنان را از کار در ادارات غیر دولتی نیز مانع شده اند.

سیما باهوس، رئیس بخش زنان سازمان ملل متحد، اخیراً در توییتی گفته که طالبان باید حقوق بشری زنان و دختران را احیا کنند.

او همچنین گفته که ما باید در کنار خواهران افغان خود باشیم.

XS
SM
MD
LG