لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

۵۰۰ روز ممنوعیت آموزش دختران؛ دیدبان حقوق بشر: این محرومیت از یک حق اساسی بشری است


شماری از دختران دانش‌آموز افغان که از سوی مادرش از مکتب به سوی خانه روان هستند.
شماری از دختران دانش‌آموز افغان که از سوی مادرش از مکتب به سوی خانه روان هستند.

۵۰۰ روز می‌شود که حکومت طالبان دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است.

شماری از دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم هم می‌گویند، حکومت طالبان با ممانعت از آموزش و کار زنان و دختران به بهانۀ دین، چهرۀ دیگری از اسلام به جهان به نمایش می‌گذارد.

مدینه پیش از این‌که صنف دوازدهم را آغاز کند حکومت طالبان دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بست.

او می‌گوید، ۵۰۰ روز شده که برای بازگشایی دروازه‌های مکاتب لحظه‌ شماری می‌کند.

مدینه که در ولایت کابل زندگی می‌کند، گفت که زنان و دختران بدون مسلط بودن به سلاح علم نمی‌توانند برای رشد و پیشرفت علمی در جامعه حرفی به گفتن داشته باشند.

مدینه به رادیو آزادی گفت: "اگر ما امروز بسیاری از پیشرفت‌های جهان را می‌بینیم، همه‌اش از برکت علم و دانش بود، خوب دین اسلام هم که یک دین علم و دانش است و دین پیشرفت و ترقی است، اگر این‌که خانم‌ها و دختران را اجازه به کار و تحصیل نمی‌دهند، این دقیقاً ما این را به جهانیان انعکاس می‌دهیم که اسلام یک دین انزواگری، یک دین منزوی و یک دین محرومیت است."

آرشیف، شماری از دختران دانش‌آموز افغان
آرشیف، شماری از دختران دانش‌آموز افغان

عالیه یک تن دیگر از دانش‌آموزان صنف یازدهم در ولایت غزنی به رادیو آزادی گفت: "به ۱۱ سال آیندۀ خود پلان ریختیم که چی رقم وارد دانشگاه شویم، بعد از دانشگاه ماستری خود را بخوانیم ما به ۱۱ سال آینده پلان ریختیم، این پلان‌های ما را هدر ندهید، بیائید دروازه‌های مکتب ما را باز کنید تا ما بتوانیم درس خود را بخوانیم و ادامۀ تحصیل بدهیم."

حکومت طالبان به تازگی در این مورد چیزی نگفته، اما پیش از این بارها گفته که بسته کردن دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم به دلیل مشکلات نصاب آموزشی، دلایل شرعی و مشکلات اقتصادی است.

اما برخی از مقام‌های حکومت طالبان در سخنرانی‌های خود گفته اند از دیدگاه اسلام آموزش دختران ممانعتی ندارد.

با این حال دیدبان حقوق بشر یک بار دیگر در واکنش به بسته بودن دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در حساب تویتری خود نوشته که "آموزش می‌تواند زنان و دختران را در برابر انواع مختلف ظلم، بی‌عدالتی و زن ستیزی توانمند کند".

این سازمان حقوق بشری همچنان نوشته که با ممانعت از آموزش دختران توسط حکومت طالبان، این توانمندی آنان مورد حمله قرار می‌گیرد.

آرشیف، شمازی از دختران دانش‌آموز افغان حین برگشت از مکتب به سوی خانه
آرشیف، شمازی از دختران دانش‌آموز افغان حین برگشت از مکتب به سوی خانه

دیدبان حقوق بشر در تویت دیگری نوشته است: "۵۰۰ روز از زمانی‌که دختران افغان رویاهای خود را از دست داده‌اند و هرگز نمی‌توانند به آنها برگردند، گذشت."

دیدبان حقوق بشر این ۵۰۰ روز را محرومیت دختران از یک حقوق اساسی بشری‌شان خوانده است.

عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان تا کنون با وجود اعتراض‌های گستردۀ داخلی و خارجی به ممنوعیت حق کار و آموزش زنان و دختران هیچ گام عملی برای رفع این ممنوعیت‌ها برنداشته است.

برای حل این مشکلات حتی دو هیئت سازمان ملل متحد به کابل سفر کردند و با مقام‌های حکومت طالبان دیدار و گفت‌وگو کردند، اما هنوز نتیجۀ ملموس این دیدارها دیده نشده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG