لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

امریکا: طالبان بدون احترام به حقوق بشر نباید انتظار حمایت جامعهٔ جهانی را داشته باشند


آرشیف، واکنش طالبان مسلح به اعتراض شماری از زنان افغان
آرشیف، واکنش طالبان مسلح به اعتراض شماری از زنان افغان

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که طالبان نمی‌توانند بر تعهدات‌شان در برابر افغان‌ها کوتاهی کنند و همزمان امیدواری روابط بهتری با جامعهٔ جهانی را داشته باشند.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت، طالبان تا زمانی‌که به حقوق بشری و اساسی مردم افغانستان احترام نکنند، انتظار حمایت از جامعهٔ جهانی را نداشته باشند.

آقای پرایس می‌افزاید: "طالبان به گونهٔ پی‌هم در تعهدات‌شان در برابر جهانیان کوتاه آمده اند، از همه مهمتر این‌که آن‌ها تعهداتی را که با افغان‌ها انجام دادند نیز شکسته اند، شما باید از طالبان بپرسید که عقب آن تصامیم سختی‌که آن‌ها گرفته اند، چه است؟ طالبان فکر می‌کنند که از یک طرف می‌توانند محدودیت‌های ظالمانه‌شان را بالای مردم وضع کنند و از سوی دیگر بخوانند که روابط خوب با جامعهٔ جهانی بسازند."

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا همچنان اطمینان می‌دهد که برای تأمین حقوق بشری، اساسی و آزادی‌های افغان‌ها به ویژه زنان و دختران از هیچ نوع تلاشی دریغ نخواهند کرد.

ند پرایس افزود، آن‌ها در حال مشوره با ده‌ها کشور جهان در مورد رویکرد طالبان و شفاف‌سازی تصمیمات خود مانند دیروز که بر اعضای این گروه ممنوعیت ویزا را اعمال کردند، هستند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

امریکا در واکنش‌ تازه در برابر ادامهٔ محدودیت‌های طالبان بر زنان، محدودیت جدید صدور ویزه را بر طالبان وضع کرد.

وزارت امور خارجهٔ امریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بر شماری از اعضای کنونی و سابق طالبان، اعضای امنیتی غیر دولتی و دیگر کسانی‌که گمان می‌رود در محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران دخیل هستند، محدودیت صدور ویزه را وضع می‌کند.

اما وزارت خارجهٔ حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای این تصمیم ایالات متحده را نکوهش کرده و آن را مانع در برابر بهبود روابط میان هر دو کشور دانسته است.

در همین حال کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا تحریم‌های جدید بر طالبان را کافی نمی‌داند.

این کمیته شب پنج‌شنبه در صفحه تویتر خود نوشت: "محدود کردن ویزه بر طالبان شروع خوبی است، اما در سطح کامل قابل قبول نیست."

کمیته روابط خارجی سنای امریکا می‌افزاید که طالبان به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از هراس‌افگنی باید تحریم‌های شدید ایالات متحدۀ امریکا و جامعهٔ جهانی را احساس کنند.

همچنین توماس نیکلاسن، نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان که به پاکستان رفته و با مقام‌های این کشور دیدار کرده، در صفحهٔ تویترش نوشته که محدودیت‌های طالبان از همه بیشتر نیازمندترین افغان‌ها به ویژه زنان و کودکان را به شدت متضرر خواهد کرد.

نیکلاس همچنین بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر و حمایت از حقوق بشری و آزادی‌های اساسی افغان‌‌ها نیز تأکید کرده‌است.

تلاش کردیم تا از حکومت طالبان در این مورد بپرسیم، اما سخنگویانش تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های‌ ما پاسخ ندادند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG