لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

مشکلات اخذ ویزای ایران در هرات؛ صد ها کارمند شرکت‌های سیاحتی بیکار شده اند


ازدحام مردم برای اخذ ویزای ورود به ایران در ولایت هرات
ازدحام مردم برای اخذ ویزای ورود به ایران در ولایت هرات

با انحصاری شدن پروسه ثبت درخواست ویزای مسافرت به ایران در هرات، نزدیک به ۳۰۰ شرکت سیاحتی در این ولایت بی سرنوشت مانده اند.

کنسولگری ایران در هرات در هماهنگی با طالبان، ثبت نام ویزای ایران را به یک شرکت ایرانی واگذار کرده است.

صدها تن روزانه در صف های طولانی در دو طرف جاده آمریت در مرکز شهر هرات، برای گرفتن ویزای ایران انتظار می کشند.

گاهی این صف ها به دنبال شلاق خوردن برخی متقاضیان از سوی افراد طالبان، برهم می ریزند و همه در میان جاده متفرق می شوند و راه رفت و آمد مسدود می شود.

عبدالمجید یکی از متقاضیان ویزای ایران است.

این مرد ۳۱ ساله باشنده ولسوالی ادرسکن هرات است و می خواهد که به خاطر کار کردن به ایران برود.

عبدالمجید بی صبرانه منتظر دریافت ویزای مسافرت است.

"به خاطر گرفتن ویزای ایران دو شب می شود که من میایم و در اینجا در صف استم. اما نوبت نیست و صبح همه صف را برهم می زنند و طالبان همه مردم را با شلاق می زنند. همه شب تا صبح به هوا سرد در صف بودیم، همه را برهم می زنند."

برخی از شرکت های سیاحتی در هرات که در نتیجه واگذاری کار ثبت درخواست دهنده گان ویزه به یک شرکت ایرانی٬ فعالیت شان تقریبا متوقف شده است
برخی از شرکت های سیاحتی در هرات که در نتیجه واگذاری کار ثبت درخواست دهنده گان ویزه به یک شرکت ایرانی٬ فعالیت شان تقریبا متوقف شده است

تا دو ماه پیش نزدیک به ۳۰۰ شرکت سیاحتی در شهر هرات در زمینه ثبت درخواست ویزای ایران کار می کردند. اما طالبان جلو فعالیت این شرکت ها را گرفته است.

حکومت در هرات برای ۲۸۰ تا ۳۰۰ شرکت دولت جواز کار داده و اجازه فعالیت داده است

این شرکت ها در بدل گرفتن یک هزار افغانی از هر یک از متقاضیان، درخواست های ویزای آنان را به کنسولگری ایران می سپردند.

به گفته مسوولان این شرکت ها، حدود یک هزار کارمند شان وظیفه خود را از دست داده اند.

اداره محلی طالبان در هرات چندی قبل در یک داوطلبی هفت شرکت سیاحتی را برای ثبت درخواست ویزای ایران برنده اعلام کرد.

اما با گذشت دو ماه، اکنون طالبان جلو فعالیت این شرکت ها را گرفته اند.

مردم از برخورد خشن افراد طالبان نیز شکایت دارند
مردم از برخورد خشن افراد طالبان نیز شکایت دارند

محمد قاسم مسئول شرکت سیاحتی جهان نما در شهر هرات که یکی از هفت شرکت برنده پروسه داوطلبی است می گوید، طالبان هشتصد هزار افغانی از او به عنوان تضمین گرفته اند و اکنون این پول بی سرنوشت مانده است. او به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

" هفت شرکت که موفق شدند تضمین دادند و هر کدام هفت تا هشت لک افغانی مصرف کردند؛ اما آن داوطلبی هیچ شده است. برای ۲۸۰ تا ۳۰۰ شرکت دولت جواز کار داده و اجازه فعالیت داده است. اما فعلا دولت دوباره جلو فعالیت این شرکت ها را گرفته است."

عقب نشینی اداره محلی طالبان در هرات از پروسه داوطلبی گزینش شرکت های سیاحتی برای ثبت درخواست ویزای ایران پرسش هایی را به همراه داشته است.

نظر محمد حیدری یک کارشناس اقتصادی در شهر هرات است. او هم از اقدام اخیر طالبان انتقاد می کند.

"چهار تا پنج ارگان رسمی یک ولایت، یک مسئله را به داوطلبی بگذارند. تمام پروسه طی مراحل شود، بعد از این که برنده ها اعلام شوند و تضمین ها سپرده شد، این لغو می شود. یک کار بسیار عجیب است."

اداره محلی طالبان در هرات هفته پیش در توافق با کنسولگری ایران، روند ثبت درخواست ویزای ایران را به گونه انحصاری به یک شرکت ایرانی داده است.

این شرکت که نیکان نام دارد، در سه نمایندگی اش در شهر هرات، درخواست متقاضیان ویزای ایران را ثبت می کنند.

مسوولین شرکت های سیاحتی افغانی که در داوطلبی رسمی نیز اشتراک کرده و برنده شده بودند نیز میگویند که اداره محلی طالبان روند داوطلبی را بر هم زده است.
مسوولین شرکت های سیاحتی افغانی که در داوطلبی رسمی نیز اشتراک کرده و برنده شده بودند نیز میگویند که اداره محلی طالبان روند داوطلبی را بر هم زده است.

در هر سه نمایندگی این شرکت که در مرکز شهر هرات واقع است، همه روزه به خاطر ازدحام مردم، جاده ها بند می شود و رفت و آمد مردم با مشکل روبه رو می شود.

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات به رادیو آزادی می گوید که بنابر درخواست کنسولگری ایران، به جای شرکت های سیاحتی خود این نمایندگی سیاسی اقدام به ثبت درخواست متقاضیان ویزای این کشور کرده است.

"کشور ایران برای خود در سه قسمت شهر هرات کارگزار گذاشته شده است. کارگزاری دفتر نمایندگی سیاسی کشور ایران در اینجا فعالیت می کنند."

کنسولگری ایران در این زمینه حاضر به دادن جزییات نمی شود.

ایران به خاطر نزدیکی به هرات مقصد بسیاری از افغان ها است.

بسیاری ها برای کار کردن به این کشور می روند. برخی هم پس از رفتن به ایران، از طریق این کشور به سوی اروپا می روند.

XS
SM
MD
LG