لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

نگرانی شماری از دانشجویان افغان از مسدود بودن ویزای هند


اعتراض شماری از دانشجویان افغان که تحصیلات شان در هند نیمه تمام مانده. عکس از آرشیف
اعتراض شماری از دانشجویان افغان که تحصیلات شان در هند نیمه تمام مانده. عکس از آرشیف

یکی از دانشجویان دختر به دلیل مسدود بودن ویزۀ هند از تحصیلاتش به دور مانده است.

او که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید که او دانشجوی سال آخر مقطع ماستری در کشور هند بود، اما به دلیل عدم صدور ویزۀ هند به دانشجویان افغان، دو سال از درس‌هایش دور مانده است.

او می‌گوید، با وضع محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان، تنها امیدش این است تحصیلاتش را به پایان برساند:
"در حال حاضر شرایط درس و تحصیل دختران در افغانستان خوب نیست. من مدت طولانی از درس و تحصیل دور ماندم. اگر یک انسان به مدت طولانی با درس و مواد درسی سر و کار نداشته باشد، بسیاری از اطلاعات از حافظه‌اش فراموش می‌شود و این یک مشکل بزرگ است."

این دانشجو می‌گوید که با شماری از دانشجویان افغان دیگر با مقام‌های هند در تماس شدند تا برای دانشجویان افغان ویزه صادر شود، اما هر چند برایشان وعده داده شد، اما تاکنون عملی نشده است.

شمار دیگری از دانشجویان افغان به رادیو آزادی می‌گویند، در پی درخواست‌های مکرر آنان، شماری از پوهنتون‌های هند درس‌ها و امتحانات‌شان را به گونۀ آنلاین از سر گرفته اند، اما در شب و روزهای که برق و اینترنت درست در دسترس‌شان نیست، حضور در درس‌ها و آزمون برای شان دشوار است.

عبیدالله، یک تن از آنان گفت:
"فعلاً دو امتحان ما باقی مانده است، به دلیل بی‌برقی به مشکلات زیادی دچار هستیم و امتحان دادن هم برایمان مشکل است."

مرتضی و حبیب‌الله، دو تن از دانشجویان دیگر می‌گویند، هند در کنار عدم صدور ویزۀ دانشجویی به آنها، ویزۀ دست داشته‌شان را نیز باطل کرده است:
"من شخصاً اقامت را دارم اما زمانی که به میدان هوایی ایران رفتم تا به هند سفر کنم من را اجازه نداند."

"دولت هند تمام ویزه‌هایی که یکساله صادر کرده بود را باطل کرد. ویزه من هم باطل شد."

مسدود بودن ویزای هند تنها برای دانشجویان گیر مانده در افغانستان نگران کننده نیست، شماری از دانشجویان افغان که در هند تحصیل می‌کنند و نتوانستند فامیل‌شان را به هند انتقال دهند و یا به دیدن‌شان بروند نیز از این موضوع شکایت دارند.

شکرالله: اگر افغانستان بروم مجبورم تا تحصیل را ترک کنم.

شکرالله دانشجوی دورۀ دوکتورا در یکی از پوهنتون‌های دولتی هند به رادیو آزادی گفت:
"مدت دو سال می‌شود که به افغانستان نتوانستم بروم. فامیل و فرزندانم در افغانستان هستند. به دلیل مشکلات ویزه نتوانستم آنها را به هند بخواهم و یا خودم به دیدن آنها بروم. اگر افغانستان بروم مجبورم تا تحصیل را ترک کنم."

این دانشجویان از مقام‌های هند و حکومت طالبان می‌خواهند که سرنوشت دانشجویان را وارد مسایل سیاسی نکنند.

در همین حال سفارت افغانستان در دهلی می‌گوید که تلاش می‌کنند تا با دولت هند در مورد صدور ویزه به دانشجویان افغان نشست‌هایی داشته باشند.

سفارت افغانستان در دهلی جدید
سفارت افغانستان در دهلی جدید

فرید ماموندزی سفیر افغانستان در دهلی جدید به رادیو آزادی گفت:
"شمار محدود دانشجویان دوکتور به هند آمدند که شمارشان به کمتر از ده نفر می‌رسد. ما تلاش می‌کنیم تا برای دانشجویان سال آخر نیز ویزه صادر شود و در کنار آن راه دیگر را در نظر داریم که درس‌ها به گونۀ آنلاین اتمام شود و به زودترین فرصت اسناد تحصیلی‌شان را بدست بیاورند."

چندی پیش روزنامه‌های هندی از قول اس جی شنکر، وزیر خارجۀ هند گزارش دادند که صدور ویزه بدون احیای اعتماد بین دو کشور امکان پذیر نیست.

روزنامه دَ هندو گزارشی را سه ماه پیش منتشر کرد که بر اساس آن پس از سقوط نظام پیشین جمهوری افغانستان، وزارت خارجۀ هند ویزۀ ۲۵۰۰ دانشجوی افغان را باطل کرده که پیش از آن در هند تحصیل می‌کردند و اکنون در افغانستان حضور دارند.

پس از سقوط دولت افغانستان و با به قدرت رسیدن مجدد طالبان شماری از کشورها از جمله هند سفارت‌های شان را در کابل بستند.

XS
SM
MD
LG