لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

نشست مسکو در باره افغانستان بدون حضور نماینده طالبان برگزار شد


قصر کرملین در مسکو
قصر کرملین در مسکو

اشتراک کنندگان پنجمین نشست مشورتی به نام "فارمت مسکو" بیشتر در مورد وضعیت کنونی امنیتی و بشردوستانه در افغانستان، بحث کردند.

مشاوران امنیت ملی یا نمایندگان از روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، چین، تاجکستان، ازبیکستان و ترکمنستان در این نشست که روز چهارشنبه در مسکو برگزار شد، شرکت کردند.

هر چند، رادیو آزادی اعلامیه مشترک این نشست را تا نا وقت روز چهارشنبه بدست نیآورد، اما سخنرانی‌های عدهٔ از شرکت کنندگان در جلسه به دست رسانه‌ها رسید.

بر اساس گزارش رسانه‌های هندی، آجیت دووال مشاور امنیت ملی هند در این نشست گفت که دهلی جدید هرگز مردم افغانستان را تنها نمی‌گذارد.

آقای دووال خواستار ایجاد یک حکومت گسترده در افغانستان شد و تاکید کرد که حکومت طالبان باید با تروریزم مبارزه کند.

آجیت دووال از کشور خاصی نام نگرفت. اما افزود که به هیچ کشوری نباید اجازه داده شود که تروریست‌ها و افراط گرایان را از خاک افغانستان به دیگر کشور‌ها بفرستد.

رسانه‌های مختلف ایران از جمله خبرگزاری تسنیم سخنان علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران را در نشست فارمت مسکو ، منتشر کرده اند.

علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران
علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران

شمخانی ادعا کرد که امریکا مقصر وضعیت کنونی افغانستان است و واشنگتن را متهم نمود که در تلاش است افغانستان را به بستر تروریزم مبدل کند.

روسیه و کشور‌های آسیای مرکزی از جمله تاجکستان و ازبیکستان که با افغانستان هم مرز اند، از وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران هستند.

این نگرانی‌ها پس از آن افزایش یافته که تابستان سال گذشته جنگجویان وابسته به گروه تندرو دولت اسلامی موسوم به داعش از خاک افغانستان بر ازبیکستان و تاجکستان راکت پرانی کردند.

چند روز پس از این راکت پرانی، طالبان گفتند که گروهی از این جنگجویان را که در این حملات راکتی دست داشتند، در ولسوالی امام صاحب کندز دستگیر کرده اند.

در پنجمین اجلاس فارمت مسکو بحث و رایزنی در مورد این نگرانی‌ها و راه کارها انجام شد.

نشست مسکو در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و دو نشست در زمان نظام جمهوری قبلی افغانستان و سه نشست دیگر از زمان استقرار مجدد حکومت طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ برگزار شده است.

در سومین نشست این فارمت که در پایان ماه اکتوبر سال ۲۰۲۱ برگزار شد، نمایندگان حکومت طالبان دعوت شدند، اما نشست چهارم و پنجم بدون حضور طالبان دایر شده.

طالبان تاکنون در باره این نشست چیزی نگفته اند.

اما پیش از آن، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رسانه‌ها گفت که حضور آنها در هر نشستی که در مورد افغانستان بحث می‌شود، مهم است.

فاروق فردا کارشناس امور سیاسی مستقر در مسکو می‌گوید که طالبان نخست مشروعیت خود را در داخل افغانستان باید کسب کنند تا بتوانند در چنین نشست‌ها اشتراک کنند.

XS
SM
MD
LG