لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

زلزلهٔ مرگبار ترکیه و سوریه؛ تلاش‌ها به هدف رساندن کمک به زلزله زده ها جریان دارد


عملیات نجات زلزله زده گان در در ترکیه
عملیات نجات زلزله زده گان در در ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به روز پنجشنبه( ۹ فبروری) به شهر غازی عین تیپ رفته و در مناطق ویران شده در اثر زلزله اخیر با مردم آسیب دیده دیدار کرد .

آقای اردوغان به رسانه ها گفت که تا کنون بیش از ۱۴ هزار تن در ترکیه جان هایشان را از دست داده اند و تعداد مجروحان از ۶۳ هزار تن بیش تر است .

بر اساس گزارش ها، حداقل ۲۰۰ افغان نیز در نتیجۀ این رویداد جان های خود را از دست داده اند، اما سفارت افغانستان در انقره می گوید که این ارقام رسمی نیست، فقط توسط افغان های ساکن در آن مناطق گزارش داده شده است .

سفر رجب طیب اردوغان به مناطق زلزله زده
سفر رجب طیب اردوغان به مناطق زلزله زده

بر اساس معلومات سفارت افغانستان در ترکیه، افغان ها، بیشتر در شهرهای هاتای، غازی عین تیپ و ملاتیا آسیب دیده اند .

پسرلی حکیمی، قونسل افغانستان در شهر انقره پایتخت ترکیه به رادیو آزادی گفت :

اردوغان: بیش از ۱۴ هزار تن در ترکیه جان داده اند

"ارقام دقیق و رسمی تلفات افغان های که در زلزله اخیر کشته شده اند، در دست نیست. تیم صحی سفارت به مناطق زلزله زده برای کمک با قربانیان این رویداد اعزام شده، افغان های زیاد در هاتای، غازی عین تیپ و ملاتیا زندگی می کنند و پیش بینی می شود که شماری از افغان ها، کشته و زخمی شده اند ."

زلزله مرگبار به قدرت ۷.۸ درجۀ ریشتر صبح روز دوشنبه ترکیه و سوریه را تکان داد و در نتیجۀ آن، هزاران ساختمان دولتی و مسکونی در ترکیه و سوریه به طور کامل ویران شد .

گزارش شده است که در زلزله ترکیه حدود دو صد افغان نیز جان داده اند
گزارش شده است که در زلزله ترکیه حدود دو صد افغان نیز جان داده اند

هر لحظه ارقام تلفات این زلزله در حال تغییر است و بیم آن می رود که این آمار در روزهای آینده بیشتر شود، زیرا هنوز بسیاری از مردم زیر خرابه های ساختمان های فروریخته قرار دارند و حالت صحی شماری از زخمی ها نیز وخیم خوانده شده است .

تلاش ها برای نجات افراد گیر مانده در زیر ساختمان های مخروبه و فروریخته در ترکیه و سوریه ادامه دارد، اما در برخی از مناطق، این تلاش ها به دلیل سرمای شدید هوا، با مشکلات جدی مواجه شده است .

کشورهای مختلف جهان، تیم های نجات و امدادی شان را به مناطق زلزله زده اعزام کرده اند. ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با قربانیان این رویداد در ترکیه و سوریه، ابراز همدردی و ابراز آمادگی برای کمک کرده اند و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، از کمک به قربانیان این رویداد اطمینان داده است .

آرش همایون

XS
SM
MD
LG