لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

پیش بینی موج تازهٔ سرما در افغانستان؛ مردم: هیچ امکانات در اختیار نداریم


تصویر آرشیف: برفباری و زمستان در نقاط مرکزی افغانستان
تصویر آرشیف: برفباری و زمستان در نقاط مرکزی افغانستان

اداره هواشناسی افغانستان و برخی از اداره های بین المللی پیشبینی می کنند که در دو هفته آینده، در شمال و شمالشرق افغانستان، احتمال ۶۰ میلی متر بارندگی، در ولایت های مرکزی تا ۵۰ میلی متر و در شرق و جنوبشرق تا ۷۰ میلی متر بارنده گی تخمین می شود.

پیشبینی در حالی صورت می گیرد که اداره هواشناسی افغانستان تخمین می کند که به روز شنبه (۲۳ دلو) درجه حرارت کابل تا منفی ده درجه سانتیگرید خواهد رسید و به روز یکشنبه هم منفی یازده خواهد شد.

بر اساس این پیشبینی، در مناطق سرد مانند سالنگ شمالی، درجه حرارت تا منفی ۲۱ درجه سانتیگرید خواهد رسید و در بامیان هم تا منفی ۱۸ درجه.

پس از برفباری های سنگین راه های ده ولسوالی بدخشان با فیض آباد مرکز این ولایت تا صبح جمعه قطع بود.

مقام های محلی طالبان مرگ سه تن را در نتیجه سرمای شدید در بدخشان تائید کرده و گفته اند که سه تن دیگر هم زخمی اند.

در هفته های اخیر کابل و شماری از شهر های دیگر افغانستان سرمای کم سابقه را پشت سر گذشتانده است
در هفته های اخیر کابل و شماری از شهر های دیگر افغانستان سرمای کم سابقه را پشت سر گذشتانده است

جبهه نخست سرمای شدید، ماه گذشته در افغانستان آغاز شد که بر اساس آمار رسمی حکومت طالبان، در جریان سه هفته اضافه از ۱۷۰ قربانی گرفت. همچنان هزاران راس مواشی در نتیجه سردی بیش از حد و بی سابقه تلف شدند.

یکی از باشنده های کابل: مردم در حالت فقر قرار دارند. خیلی بیچاره اند و توانایی ندارند. با مشکل زیاد روبرو اند.

مردم و نیازمندان خواهان کمک استند. محمد ایوب که در کابل دستفروشی می کند، از وضعیت بد مردم در زمستان سرد و بی سابقه قصه می کند.

" مردم در حالت فقر قرار دارند. خیلی بیچاره اند و توانایی ندارند. با مشکل زیاد روبرو اند. حتی تعدادی از مردم، کاغذ، پلاستیک و تایر می سوزانند. پول چوب و ذغال را کسی ندارد."

این وضعیت تنها در کابل هم محدود نیست و ولایت ها نیز شاهد سرمای شدید بوده اند.

عبدالبصیر باشنده ولسوالی جوند ولایت بادغیس است. او می گوید کسی به وضعیت شان رسیده گی نمی کند.

" در سردی ها، مواشی زیادی از مردم ما تلف شد. راه های ما با برفباری زیاد بسته شده. ما مردم نه سرک داریم، نه برق داریم و نه کلینیک. تمام مردم بیمار اند. هیچ کسی به مشکل ما رسیده گی نمی کند."

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد به روز جمعه در تویتر گفت که سرمای شدید، میلیون ها کودک را در افغانستان، پاکستان، اوکراین و سوریه با مشکلات تنفسی روبرو کرده زیرا در نتیجه سرمای شدید، درجه حرارت بدن کودکان کاهش یافته و مقاومت آنها را در برابر بیماری ها خیلی کمتر ساخته است.

XS
SM
MD
LG