لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

سرمای شدید در افغانستان؛ در سه هفتۀ گذشته '۱۷۶' تن جان باخته اند


آرشیف، یکی از کودکان افغان که در هوای سرد زمستان در یکی از کمپ‌ها در شهر کابل زندگی می‌کند.
آرشیف، یکی از کودکان افغان که در هوای سرد زمستان در یکی از کمپ‌ها در شهر کابل زندگی می‌کند.

وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید، در نتیجۀ سردی هوا در سه هفتۀ گذشته ۱۷۶ تن جان باخته اند.

شفیع‌الله رحیمی، سخنگوی این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت، در این مدت همچنان ۳۰ تن زخمی و ۱۲۰ خانه تخریب و ۸۰ هزار راس مواشی تلف شده‌اند.

آقای رحیمی به رادیو آزادی گفت، سردی هوا، سیل، آتش‌سوزی و گاز گرفتگی از عوامل تلفات بوده است: "از ۲۰ جدی با فرا رسیدن زمستان تا کنون به تعداد ۱۷۶ تن شهید، به تعداد ۳۰ تن زخمی و بیشتر از ۱۲۰ منزل به گونۀ کلی و قسمی تخریب شده‌است."

اما مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در صحبت با برخی رسانه‌ها رقم تلفات مواشی در ۲۰ ولایت را ۲۶۰ هزار راس گفته است.

سردی بیش از حد هوا و مشکلات اقتصادی مردم را نیز با مشکلات جدی روبه‌رو کرده‌است.

یکی از باشندگان شهر کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود و از نداشتن مواد سوخت در این زمستان سرد شکایت دارد به رادیو آزادی گفت، حتی توان تأمین مواد غذایی را ندارد و قادر به خرید چوب یا زعال هم نیست.

سردی بیش از حد هوا و مشکلات اقتصادی مردم را نیز با مشکلات جدی روبه‌رو کرده‌است.
سردی بیش از حد هوا و مشکلات اقتصادی مردم را نیز با مشکلات جدی روبه‌رو کرده‌است.

او می‌افزاید: "همین حالا چوب نداریم، زغال نداریم در خانۀ ما مشکلات بسیار زیاد است، مریضی تمام اعضای فامیل را گرفته ما بی‌کار هستیم کار و بار هیچ و به کلی در کابل نیست و تعداد اعضای فامیل ما خورد و بزرگ ۱۵ نفر است، تعداد مریضان زیاد است، یک رقم مریضی و گلو دردی آمده که همین حالا تمام اولادهایم مریض است."

این درحالی‌ست که کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) هشدار داده که شدت سرما در افغانستان جان میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته است.

این کمیته ناوقت روز پنج‌شنبه در تویتی گفته که به دلیل مشکلات اقتصادی، توانایی خانواده‌ها برای گرم کردن خانه‌هایشان در این زمستان سرد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

صلیب سرخ تأکید کرده که برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت، به کمک‌های بشردوستانۀ بیشتری نیاز است.

اداره هواشناسی حکومت طالبان پیش از این هم از احتمال باران و برفباری شدید در چندین ولایت افغانستان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هشدار داده بود.

در اعلامیه این اداره آمده که در ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، پروان، میدان وردک، بامیان، سمنگان، دایکندی، غور، سرپل، بلخ، جوزجان، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه و به شمول سالنگ‌ها مقدار بارندگی در نقاط مختلف بین ۵ تا ۳۰ ملی متر و میزان برفباری بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر پیش‌بینی شده‌است.

مردم افغانستان در زمستان سردی که گفته می‌شود در ۱۵ سال گذشته پیشینه نداشته، در حالی به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند که در نتیجۀ وضع محدودیت‌های طالبان بر کار زنان در نهادهای غیر دولتی، فعالیت شماری زیادی از نهادهای امدادرسان به گونۀ قسمی و یا کامل متوقف شده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG