لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

زمستان و سردی بی سابقه هوا در پکتیکا؛ باشنده‌گان گیان و برمل خواهان کمک اند


تصویر آرشیف: باشنده گان پکتیکا که از زلزله سال گذشته متاثر شده اند و خواهان کمک برای زمستان اند
تصویر آرشیف: باشنده گان پکتیکا که از زلزله سال گذشته متاثر شده اند و خواهان کمک برای زمستان اند

باشندگان ولسوالی‌های برمل و گیان ولایت پکتیکا ادعا می‌کنند که کهن‌سالان، کودکان و زنان هر روز به دلیل سردی هوا و نبود امکانات کافی جان خود را از دست می‌دهند.

یکی از باشندگان ولسوالی گیان پکتیکا که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، می‌گوید که با افزایش سرمای زمستان زندگی در این ولسوالی دشوار شده است.

او مدعی است در نبود امکانات گرمایشی در مقابله با این سرمای زمستان؛ در هر قریه خبر تلف شدن انسان‌ها به گوش می‌رسد.

"زمستان بسیار سرد و سختی در گیان آمده است. شرایط این‌جا غیر قابل تصور است. مردان، زنان، کودکان و کهن‌سالان از بیماری سینه و بغل رنج می‌برند. هیچ دارویی وجود ندارد. بسیاری از مردم به دلیل بیماری جان خود را از دست داده اند. ما روز و شب در حال از دست دادن ۶ تا ۱۰ نفر در این ولسوالی هستیم، اطفال، زنان، کهن‌سالان می‌میرند."

یکی از باشندگان ولسوالی برمل که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید که آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

"ما با سرمای شدید روبه‌رو هستیم، در یک گودال زندگی می‌کنیم، بیماری‌های شدیدی برای ما ایجاد شده‌است. وضعیت برخی بسیار خراب است. امسال این‌جا هوا خیلی سرد است، ریش سفیدان و کهن‌سالان از سرما مردند. امروز یک کهن‌سال را به خاک سپردیم. سازمان‌های کمک کننده فقط این وضعیت را می‌بینند."

زمستان در مناطق مختلف افغاستان در جریان یک ماه گذشته تلفات سگینی را به مردم وارد کرده است
زمستان در مناطق مختلف افغاستان در جریان یک ماه گذشته تلفات سگینی را به مردم وارد کرده است

با این حال، وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید که سرمای هوا در پکتیکا تلفات جانی نداشته است.

یکی باشنده گان ولسوالی گیان:ما روز و شب در حال از دست دادن ۶ تا ۱۰ نفر در این ولسوالی هستیم، اطفال، زنان، کهن‌سالان می‌میرند

شفیع‌الله رحیمی، سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

"از اثر سرمای زمستان در پکتیکا تلفات جانی نداریم و تا کنون بیش از ۱۰۰۰ خانه ساخته ایم و ساخت خانه‌های دیگر ادامه دارد."

گیان و برمل ولسوالی‌هایی پکتیکا هستند که در زلزله جون۲۰۲۲ به شدت متأثر شدند و علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی زیادی را به مردم وارد کردند.

با این حال، کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) می‌گوید که برای ۲،۳۰۰ خانواده در ولسوالی‌های گیان، برمل و سپیره پکتیکا کمک‌های زمستانی توزیع کرده‌است.

سازمان ملل متحد و برخی از نهاد های دیگر کمک های را به پکتیکا ارسال کرده اند٬ اما مردم می گویند که به کمک های بیشتری نیاز است
سازمان ملل متحد و برخی از نهاد های دیگر کمک های را به پکتیکا ارسال کرده اند٬ اما مردم می گویند که به کمک های بیشتری نیاز است

این سازمان اواخر روز جمعه در تویتی نوشت که در اواسط ماه دسمبر این کمک‌ها را به این مناطق ارسال کرده است.

به گفته (UNHCR)، آن‌ها علاوه بر کمک‌های یاد شده، پول نقد نیز به نیازمندان این ولسوالی‌ها برای خرید نیازمندی‌های زمستانی توزیع شده‌است.

این درحالی‌ست که شفیع‌الله رحیمی سخنگوی وزرات مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که با آغاز موج سرمای زمستان در افغانستان و از سه هفته بدین‌سو ۱۷۶ نفر جان خود را از دست داده و ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

او افزوده که در اثر بارش شدید برف ۱۲۰ خانه تخریب شده و ۸۰ هزار مواشی نیز تلف شده‌اند.

XS
SM
MD
LG