لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

میل آنلاین: بیم آن وجود دارد که افغانستان بار دیگر به لانهٔ تروریستان مبدل شود


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

روزنامه انترنتی میل آنلاین

  • روزنامه انترنتی میل آنلاین که از بریتانیا منتشر می شود در مقاله یی به موضوع افغانستان پرداخته و گفته است که اعضای پارلمان بریتانیا در مورد خروج قوا از افغانستان٬ بحث های را آغاز کرده اند.

به باور این روزنامه٬ در ماه اگست سال ۲۰۲۱ نیروهای بریتانوی و سایر قوای بین المللی پس از یک ماموریت بیست ساله افغانستان را در وضعیت دشوار٬ ترک کردند و این مسئله منجر گردید که طالبان باردیگر در این کشور به قدرت برسند.

میل آنلاین ادعا کرده است که بسیاری از افراد به این نظر اند که ترک افغانستان در آن حالت نا هنجار زمینه را مساعد می سازد تا آن کشور بار دیگر به لانه تروریستان مبدل شود.

تابیاس ایلود ( Tobias Ellwood) یک عضو کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا در یک گزارش سی صفحه یی٬ خروج نیروهای بین المللی را از افغانستان به عنوان فصل تاریک در تاریخ نظامی بریتانیا توصیف کرده است.

کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا از حکومت آن کشور خواسته است تا راه های را جستجو کند که در نتیجه افغانهای بیشتری که واجد شرایط هستند٬ به بریتانیا منتقل شوند.

مقاله نویس گفته است که از ماه اگست سال ۲۰۲۱ تا کنون حدود پانزده هزار افغان به بریتانیا منتقل شده اند٬ اما تعداد زیادی هنوز هم در داخل افغانستان باقی مانده اند.

روزنامه تورنتو ستار

  • اما روزنامه تورنتو ستار چاپ کانادا در شماره تازه خود در مورد وضعیت هنرمندان افغان تحت حاکمیت طالبان٬ گزارشی را به نشر رسانده است.

در آغا این گزارش آمده است که طالبان شنیدن موسیقی را حرام اعلان کرده اند و داشتن آلات موسیقی را جرم می پندارند٬ به همین علت بسیاری از هنرمندان حالا بیکار شده و برای یافتن نفقه خانواده های خود پریشان اند.

مرجان سادات٬ نویسنده این گزارش٬ در مورد جاوید شوقی هنرمند ۳۲ ساله افغان اشاره کره است که زمانی از طریق هنرآواز خوانی٬ مصارف زنده گی خود را تامین می کرد و با ظاهر شدن در صفحه تلویزیوم ها و حضور در محافل با موهای چرب کردهٔ خود آهنگ های معروف محلی را میخواند.

در ادامه این گزارش آمده است که پدر جاوید شوقی نیز آواز خوان بود و وی از سن ۱۵ ساله گی آواز میخواند. اما تحولات ماه اگست سال ۲۰۲۱ زنده گی وی را نیز دگرگون ساخت.

تورنتو ستار نوشته است که این جوان حالا دستمال به سر بسته و در کنار جاده ها روز تا شب بوت پالش می کند.

تورنتو ستار گفته است که آقای شوقی هفت فرزند دارد و حالا مجبور است تا از همین طریق به آنان غذا تهیه کند. او روزانه تا ۲۵۰ افغانی در آمد دارد و گاهی نیز اتفاق می افتد که درآمد خیلی کم میداشته باشد.

از زمانی که طالبان به قدرت دست یافته اند٬ گاهی ویدیو هایی نیز پخش شده است که نشان می دهد طالبان آلات موسیقی را شکستانده و آن را به گردن هنرمندان آویخته اند.

روزنامه از آریانا سعید٬ یکی دیگر از هنرمندان موسیقی افغانستان نقل کرده است که اکثر هنرمندان موسیقی در فقر زنده گی می کنند و خانواده های شان چیزی به خوردن ندارند و حتی این هنرمندان جای برای زنده گی کردن نیز ندارند.

XS
SM
MD
LG