لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

وزیر خارجهٔ ایالات متحده: تهدیدات تروریستی از افغانستان افزایش نیافته است


 انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته که تهدیدات تروریستی از افغانستان افزایش نیافته است.

او در گفتگوی روز جمعه‌اش در انستتیوت سیاست پوهنتون شیکاگو گفته که بیشتر پیش‌بینی‌ها در مورد خطرات احتمالی تا کنون تبدیل به واقعیت نشده است.

بلینکن همچنان با اشاره به کشتن ایمن‌الظواهری رهبر القاعده در کابل پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان گفته که امریکا توان سرکوب کردن تروریزم در افغانستان را دارد.

"بیشتر پیش بینی‌ها در رابطه به خطرهای احتمالی حد اقل تا حال به واقعیت نه پیوسته اند. تا حال ما شاهد سربلند کردن تروریزم از افغانستان نبوده ایم. ما این توان را داشته ایم که هرگاه تروریزم از آن‌جا (افغانستان) سر بلند کند، ما آن را سرکوب کنیم، کاری را که ما در حق ایمن‌الظواهری کردیم."

ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که به وسیله یک طیاره بی پیلوت امریکایی در کابل کشته شد
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که به وسیله یک طیاره بی پیلوت امریکایی در کابل کشته شد

طیاره‌های بی‌سرنشین امریکا هم چند ماه پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان ایمن‌الظواهری رهبر گروه القاعده را در منطقه شیرپور شهر کابل هدف قرار داد.

هرچند ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد اظهارات وزیر خارجه امریکا به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما حکومت طالبان بارها گفته که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

اسدندیم: تعریف تروریزم به امریکا و هم‌پیمانان نزدیک‌اش و مردم افغانستان تفاوت دارد.

ذبیح‌الله مجاهد امروز هم در حساب تویتری خود با اشاره با منافع متقابل و همکاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان تأکید کرده حکومت طالبان به تعهد خود برای تقویت امنیت پایبند است.

برخی آگاهان امور نظامی اما در واکنش به گفته‌های وزیر خارجه امریکا می‌گویند تعریف تروریزم به امریکا و هم‌پیمانان نزدیک‌اش و مردم افغانستان تفاوت دارد.

آنان امریکا را به بی‌تفاوتی در مورد سرنوشتی که اکنون افغانان به آن دچار هستند متهم می‌کنند.

اسد الله ندیم کارشناس امور نظامی
اسد الله ندیم کارشناس امور نظامی

اسدالله ندیم آگاه امور نظامی به رادیو آزادی گفت:

"در افغانستان تروریزم توسعه نیافته، البته در رابطه با ایالات متحده امریکا و هم‌پیمان‌های بسیار نزدیک دیگرش، اما در افغانستان در اصل تروریزم مسلط است، ۴۰ میلیون نفوس افغانستان گرفتار تروریزم است، رنج می‌برد همه روزه از نظامی که حاکم شده به کمک امریکایی‌ها، فرزندان‌شان مکتب رفته نمی‌توانند، مصئونیت کاری ندارند و اصلاً مصونیت زنده‌گی خصوصی خود را ندارند."

حکومت طالبان همچنان بارها گفته که به حقوق زنان و دختران در چهارچوب شریعت اسلامی پایبند است، آنچه که تعریف روشنی تا کنون در مورد آن ارائه نکرده و محدودیت‌های متعدد نیز بر ابعاد مختلف زنده‌گی آنان وضع کرده است.


پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان همچنان انفجارهای متعددی در کابل و برخی ولایات رخ داده که بیشتر قربانیان آن مردم عام بودند.

مسئولیت بیشتر از این حملات را شاخه خراسان گروه داعش به عهده گرفته است.

مقام‌های کشورهای منطقه نیز در نشست‌ها و سخنرانی‌های متعدد از وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

درگیری‌های نیروهای طالبان با مرزبانان برخی کشورهای همسایه افغانستان و همچنان ادعای پرتاب راکت از خاک افغانستان به کشورهای چون ازبیکستان نیز مطرح شده‌است.

XS
SM
MD
LG