لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

سرنوشت نامعلوم هلیکوپتر های افغانستان؛ آیا تاجکستان و ازبکستان حاضر به معامله خواهند شد؟


تصویر آرشیف: هلیکوپتر های اردوی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: هلیکوپتر های اردوی پیشین افغانستان

برخی از تحلیلگران امور نظامی می گویند که هلیکوپترهای اردوی سابق افغانستان در ازبکستان و تاجکستان متعلق به ایالات متحده است و دادن آنها به طرف های متخاصم در افغانستان٬ باید به خواست آمریکا باشد.

اسدالله ندیم یکی از ناظران امور نظامی به رادیو آزادی می گوید:

«مالک این طیاره ها نه ازبکستان و تاجکستان بلکه ایالات متحده امریکا است حکومت فاسد سابق نتوانسته که اسناد این هلیکوپتر ها را به نام افغانستان ثبت کند. بدون اشاره ایالات متحده امریکا این کشور ها نمی خواهند و نمی توانند این طیاره ها را در اختیار کسی بگذارند.»

ندیم افزود:

« در صورتی که امریکا این طیاره ها را در اختیار جبهه مقاومت بگذارد، امریکا وارد جنگ با طالبان می شود. این گونه تصمیم را امریکا در این مقطع زمانی نمی گیرد و نمی خواهد بگیرد.»

اسد الله ندیم
اسد الله ندیم

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی سابق وزارت دفاع حکومت مخلوع افغانستان می گوید که پس از سقوط جمهوری، حدود شصت هلیکوپتر آنها به ازبکستان و تاجکستان فرستاده شد که در آنجا باقی ماندند.

مارشال دوستم : حداقل ۴۰ هلیکوپتر در ازبکستان و تاجکستان وجود دارد، آنها را به ما بسپارید

آقای رادمنش می گوید که نمی تواند پیش بینی کند که آمریکا یا ازبکستان و تاجکستان این هلیکوپترها را به جبهه مقاومت ملی تحویل دهند.

مخالفان حکومت طالبان در نشست یادبود از اعضای کشته شده جبهه مقاومت در لندن روز شنبه تعهد خود را برای مبارزه با حکومت طالبان تجدید کردند.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی، عبدالرب رسول سیاف رهبر سابق جهادی و چند تن از دیگر رهبران مخالف طالبان نیز در نشست لندن سخنرانی کردند.

مارشال دوستم
مارشال دوستم

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور سابق و عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در این نشست گفت که ازبکستان و تاجکستان باید هلیکوپترهایی را که پس از فروپاشی نظام جمهوری در آنجا انتقال داده شده اند، به آنها بدهد.

«این کشورهای همسایه یا کشورهای آسیای میانه باید به ما توجه کنند و هلیکوپترهای ما را برگردانند تا از آنجا پرواز کنیم و به فاریاب یا بدخشان برسیم، حداقل ۴۰ هلیکوپتر در ازبکستان و تاجکستان وجود دارد، آنها را به ما بسپارید.»

تاکنون مقامات تاجکستان و ازبکستان در مورد پیشنهاد آقای دوستم چیزی نگفته اند، اما مقامات این کشورها گفته اند که این هلیکوپترها از آمریکایی است و آنها را به طالبان تحویل نمی دهند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که پس از سقوط نظام جمهوری در ماه اگست ۲۰۲۱، ۴۶ هلیکوپتر ارتش افغانستان به ازبکستان و ۱۸ هلیکوپتر دیگر به تاجکستان منتقل شدند.

ذبیح الله مجاهد
ذبیح الله مجاهد

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در گفتگو با رادیو آزادی، گفت که به هیچکس اجازه تخریب نظام را نخواهند داد.

«این چهره های آزمایش شده که یک بار در افغانستان امتحان دادند و شکست خوردند. نه برای افغان ها قابل قبول هستند و نه این توانایی را دارند.امارت اسلامی با هر کسی که به ناامنی در کشور دامن می زند یا می خواهد نظام را تخریب کند جدی است، ما اجازه نخواهیم داد که کسی دوباره اینجا جنگی را آغاز کند و تاریخ را تکرار کند.»

پیش از این، توماس نیکلاسون، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان در مصاحبه با روزنامه هندو گفته بود که آنها حمایت از شبه نظامیان مخالف طالبان در افغانستان را بررسی نمی کنند.

از زمانی که طالبان حدود یک و نیم سال پیش در افغانستان حاکم شدند جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود دست به مخالفت مسلحانه زد و هنوز هم جنگجویان این جبهه هر از گاهی در پنجشیر و اندراب بغلان حملات چریکی بر طالبان را انجام می دهند.

XS
SM
MD
LG