لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

ریچارد میلس: وضعیت روحی و فزیکی کودکان افغانستان آسیب دیده است


تعدادی از اطفال افغان
تعدادی از اطفال افغان

معاون نمایندگی دایمی امریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید که ازدواج دختران زیرسن و استفاده از کودکان در کارهای شاقه به وضعیت جسمی و روحی کودکان افغان آسیب وارد کرده است.

برخی از خانواده‌ها در افغانستان می‌گویند که با منع شدن دختران از تحصیل، دختران خود را در سن خورد به شوهر داده اند، زیرا وضعیت موجود از نظر روانی بر آنها و فرزندانشان تاثیر بد گذاشته است.

یک زن که نمی‌خواهد نامش در این گزارش منتشر شود، می‌گوید که در ایران زندگی آرامی داشت، اما با خانواده‌اش به افغانستان آمد تا دخترانش از تحصیلات عالی مستفید شوند.

اما به گفتۀ او، اکنون که طالبان تحصیل دختران را منع کرده اند، برخلاف میل دخترانش، آنها را به ازدواج می‌دهد.

به گفتۀ او، اوضاع نامشخص در کشور بر وی و دخترانش تاثیر گذاشته است.

در اثر فقر و ناداری برخی از خانواده ها مجبور شده اند دختران خود را در سن کم به عقد نکاح در بیاورند
در اثر فقر و ناداری برخی از خانواده ها مجبور شده اند دختران خود را در سن کم به عقد نکاح در بیاورند

"خیاطی می‌کردم و دیسک کمر پیدا کردم که دخترانم درس بخوانند اما چی فایده در این افغانستان هیچ چیز سرجایش نیست، حالا مجبورم دو دخترم را به شوهر بدهم، در حالی که آنها نمی‌خواهند و دنبال درس و تحصیل هستند، ای کاش افغانستان در دست کسی بود که این دختران را درک می‌کرد."

گزارش سازمان ملل: هنوز هم شمار زیادی از کودکان در فعالیت‌های نظامی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گزارش ویژۀ سازمان ملل متحد در مورد کودکان کشورهای درگیر جنگ‌های مسلحانه نشان می‌دهد که هنوز هم شمار زیادی از کودکان در فعالیت‌های نظامی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این گزارش که به روز دوشنبه در جلسۀ ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد، آمده است که بسیاری از کودکان در درگیری‌ها مجروح و یا جان خود را از دست می‌دهند، گاهی ربوده می‌شوند و حقوق انسانی آنها زیر پا گذاشته می‌شود.

ریچارد میلس
ریچارد میلس

ریچارد میلس، معاون نمایندگی دایمی امریکا در سازمان ملل متحد در نشست ویژۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد کودکان درگیر در جنگ‌ها گفت که هنوز در افغانستان، دختران زیرسن به ازدواج داده می‌شوند و پسران به اجبار به بچه بازی گرفته می‌شوند.

آقای میلس از حکومت طالبان خواست که جلوی این چنین موضوعات را بگیرد.

"ازدواج و کار کودکان در افغانستان به وضعیت جسمی و روحی کودکان و جوانان آسیب می‌رساند. به ویژه دخترانی که در سنین پائین باردار می‌شوند را تحت تاثیر قرار داده است. ایالات متحدۀ امریکا عمل زشت (بچه بازی) را محکوم می‌کند و از طالبان می‌خواهد که این عمل زشت را از بین ببرند، از کودکان محافظت و به قربانیان این عمل خدمات ارائه کنند."

ذبیح الله مجاهد
ذبیح الله مجاهد

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که جنگ در افغانستان اکنون پایان یافته است و بنابر این کودکان از آسیب‌های جنگ مصئون هستند و از جلب و جذب کودکان در جنگ جلوگیری می‌کنند.

او افزود:

"نهادهای امنیتی که نیروهای ما در آن کار می‌کنند شرط سنی این است که فرد باید بین ۲۰ تا ۲۲ سال سن داشته باشد، موضوع دیگر بچه بازی است، با آمدن امارت اسلامی این موضوع در سراسر کشور جمع شده است، اگر این جنایت را مرتکب شود. ارگان‌های ما متوجه این مسئله هست از آن جلوگیری خواهد کرد."

ویرجینا گامبا، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کودکان درگیر مناقشات نیز ضمن ارائه این گزارش گفت، آسیب پذیرترین کودکان جهان کودکانی هستند که از تحصیل و فرصت‌های زندگی محروم شدند، گرسنه هستند و سرپناهی ندارند.

این در حالی است که از ۱۸ ماه بدینسو که طالبان دوباره به قدرت رسیده اند، دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب باز ماندند و نزدیک به دو ماه است که دروازۀ پوهنتون‌ها نیز به روی دختران بسته شده است.

XS
SM
MD
LG