لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

بلومبرگ: سخنان سراج الدین حقانی نشاندهنده شگاف عمیق و چند دسته‌گی طالبان است


 سراج الدین حقانی
سراج الدین حقانی

نشریه بلومبرگ

  • نشریه بلومبرگ به اختلاف ها در حکومت طالبان تمرکز کرده و نوشته که سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان، برای نخستین بار از انحصار قدرت سخن گفته است.

به نوشته بلومبرگ، این اظهارات حقانی که در آن نام کسی به شمول ملا هبت الله آخنده زاده رهبر طالبان گرفته نشده، تند و خشمگینانه بود زیرا او گفت که چنین وضعیت پذیرفتنی نیست.

در ادامه آمده که گفته های سراج الدین حقانی نشاندهنده شگاف عمیق و چند دسته گی طالبان است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات حقانی گفته که هرگاه کسی از امیر یا مقامی دیگری حکومت انتقاد داشته باشد، باید آن را محرمانه ابراز کند، نه این که به باور مجاهد، هتک حرمت صورت گیرد.

نام سراج الدین حقانی در فهرست افراد تحت پیگرد پولیس فدرال امریکا ثبت است و شبکه تحت رهبری او پیش از حاکمیت دو باره طالبان، مسئولیت بخشی از پیچیده ترین حملات انتحاری و گروهی در افغانستان را پذیرفته بود.

به نوشته بلومبرگ، اکنون از حقانی و ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، به عنوان رهبران میانه رو طالبان نام برده می شود، کسانی که به باور نشریه خواهان دادن حق بیشتر به زنان و دختران هستند تا در نتیجه حکومت شان از انزوا بیرون شود.

نشریه ایروایشیا ریویو

  • نشریه ایروایشیا ریویو به بررسی محدودیت کاری و آموزشی زنان و دختران از سوی طالبان در افغانستان پرداخته است.

به نوشته نشریه، این اقدام های طالبان با پیامد های جدی به همراه شده.

طالبان در یک و نیم سال گذشته، به دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب ها را نداده اند، زنان را از کار در بیرون خانه محدود کرده اند، حتی رفتن به تفریحگاه، ورزشگاه و حمام برای زنان ممنوع قرار داده شده.

در اواخر سال ۲۰۲۲ طالبان بر کار زنان در موسسه های غیر دولتی محدودیت وضع کردند و سپس به دانشجویان زن در پوهنتون ها دستور دادند که در خانه بمانند.

ایروایشیا ریویو در اینجا اظهارات اسامه یمنی گزارشگر و حقوقدان مستقر در جدۀ عربستان سعودی را نقل کرده که گفته است، تصمیم های حکومت طالبان بیانگر بحران فکری آنهاست.

به دنبال وضع محدودیت های جدی طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، عربستان سعودی، جامعه اسلامی اندونیزیا، پر جمعیت ترین کشور مسلمان در جهان، پوهنتون الازهر مصر، سازمان همکاری اسلامی و چندین کشور اسلامی خواهان رفع محدودیت های کاری و آموزشی بر بانوان افغان شده اند.

اما طالبان که حکومت شان هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، گفته اند که آنها بر اساس شریعت عمل می کنند و این که به باور شان، کشور های خارجی نباید در مسایل داخلی افغانستان تحت حاکمیت آنها مداخله کنند.

XS
SM
MD
LG