لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

سراج الدین حقانی: وضعیت کنونی در افغانستان پذیرفتنی نیست و باید اصلاحات وارد شود


 سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخلۀ حکومت طالبان
سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخلۀ حکومت طالبان

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخلۀ حکومت طالبان که یکی از مقامات ارشد و قدرتمند طالبان است، وضعیت کنونی را غیرپذیرفتنی خوانده و خواستار اصلاحات شده است.

سراج الدین حقانی روز شنبه در نشستی که به مناسبت فارغ التحصیلی علمای دینی و حافظان در خوست دایر شده بود، گفت:

"امروز ما خود را آنقدر مستحق می دانیم که رأی ما و فکر ما آنقدر برما مسلط شده، که هدف قرار دادن، به آزمون کشیدن، بدنام ساختن و منحصر ساختن همۀ نظام در مزاج ما یک افتخار و یک اساس شده است. خداوند بزرگ نیات و اعمال ما را اصلاح کند، این حالت غیرقابل تحمل است."

او بر اجرای مسئولیت ها در قبال مردم تاکید کرده و گفت باید برای نزدیک شدن با مردم تلاش کرد.

سراج الدین حقانی همچنین خاطرنشان ساخت که جهان فشارها بر آنها را افزایش داده و آنها را مجبور خواهد کرد.

سراج الدین حقانی که سال ها ریاست شبکه حقانی را برعهده داشت و معاون ملا هیبت الله رهبر طالبان بود، از زمانی که طالبان دوباره قدرت را به دست گرفتند، به حیث سرپرست وزارت امور داخله آنها ایفای وظیفه کرده و به عقیدۀ شماری از کارشناسان غربی از چهره هایست که می خواهد با جهان تعامل کند.

ملا هبت الله رهبر گروه طالبان
ملا هبت الله رهبر گروه طالبان

سراج الدین حقانی به روز شنبه در نشست خوست، ادعا کرد که به تعهدات توافقنامۀ دوحه با جهان عمل شده و خواهان تعامل مشروع با آنها است.

اگرچه حقانی به وضاحت نگفته که در مورد چه کسی صحبت می کند، اما برخی تحلیلگران غربی می گویند که همۀ تصمیم ها و قدرت طالبان در دست رهبر آنها ملا هیبت الله آخوندزاده و نزدیکان او در قندهار است.

قدرت اصلی اداره طالبان در دست ملا هبت الله رهبر این گروه است که در قندهار به سر می برد

اخیراً موسسۀ تحقیقاتی بروکینگز امریکا گفته است که ملا هیبت الله، رهبر طالبان تقریباً تمام قدرت را در دست دارد و به سخنان و عقاید سایر رهبران طالبان اهمیت نمی دهد.

بیش از ۵۰۰ روز از مسدود شدن دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه ها بروی دختران افغان توسط طالبان می گذرد و از دسامبر گذشته طالبان پوهنتون ها را نیز بروی دختران مسدود ساخته و از کار زنان در ادارات غیردولتی جلوگیری کردند.

تحقیقات موسسۀ بروکینگز نشان می دهد که شماری از مقامات ارشد طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزا، سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله و ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع طالبان به این عقیده هستند که افزایش انزوای بین المللی و توقف کمک های جامعۀ جهانی آنها را از حرکت به جلو باز خواهد داشت.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG