لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

انتقاد از عملکرد طالبان؛ این بار معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان لب به سخن گشود


 عبدالسلام حنفی، معاون ادارۀ رئیس الوزرای حکومت طالبان
عبدالسلام حنفی، معاون ادارۀ رئیس الوزرای حکومت طالبان

در ادامۀ انتقادها از رهبری طالبان، عبدالسلام حنفی، معاون ادارۀ رئیس الوزرای حکومت طالبان گفته، وظیفۀ یک مفتی تنها وضع ممنوعیت نیست و باید راهکار هم ارائه کند.

عبدالسلام حنفی این سخنان را روز یک‌شنبه در یک سیمیناری که زیر نام "سیمینار دینی و علمی برای استادان پوهنتون‌های مرکزی" در کابل برگزار شده مطرح کرد، اما او از فرد خاصی نام نبرده است.

معاون ادارۀ رئیس الوزرای حکومت طالبان میگوید:

"وظیفۀ یک مفتی صرف این نیست که بگوید که هذا منعٌ منعٌ منعٌ، در صورتی که ممنوعیت یک مسأله را بیان می‌کند، باید یک راه صحیح را برای مسلمان‌ها نشان بدهد. بگوید که این راه نادرست است و اگر به این راه می‌روی درست و صحیح است."

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان
سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان

پیش از این هم سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخلۀ حکومت طالبان که یکی از مقامات ارشد و قدرتمند طالبان است، وضعیت کنونی را غیرپذیرفتنی خوانده و خواستار اصلاحات شده بود.

پیش از این سرپرست وزارت داخله طالبان نیز این وضعیت را غیر پذیرفتنی دانسته و خواستار اصلاحات شده بود

سراج الدین حقانی روز شنبه در نشستی که به مناسبت فارغ التحصیلی علمای دینی و حافظان در خوست دایر شده بود، گفت که انحصار قدرت و به چالش کشیدن تمام نظام در ذهن برخی افراد به یک اساس مبدل شده‌است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بدون نام بردن از فرد خاصی روز یک‌شنبه گفت که انتقاد بر امیر یا کدام مقام دیگر دولتی باید به گونه پنهانی مطرح شود.

ذبیح‌الله مجاهد اما افزود، بر کسانی‌که انتقاد هم می‌شود، باید این برداشت را داشته باشد که شاید این سخنان در قلب هزاران تن دیگر باشد، اما گفته نمی‌توانند.

کارن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان
کارن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان

این درحالیست که کارن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان به تاریخ ۱۶ دلو گفته بود، منع زنان و دختران از آموزش و کار ٬ تمام جامعۀ افغانستان را از غذا و آینده محروم می‌کند.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان که تا به حال در رسانه‌ها ظاهر نشده، تمام فرمان‌های وضع ممنوعیت بر زنان و دیگر فرمان‌ها را از کندهار صادر می‌کند.

پیش از این هم محمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان بارها از وضع ممنوعیت بر آموزش دختران از سوی رهبری طالبان انتقاد کرده و گفته بود که آموزش بر مرد و زن از نگاه اسلام فرض است.

گفته می‌شود که پس از سفر هیئت‌های سازمان ملل متحد به افغانستان در پی ایجاد ممنوعیت‌های بیشتر بر زنان و دختران از سوی طالبان و فشارهای داخلی و جهانی، در میان طالبان چند دستگی به میان آمده است.

XS
SM
MD
LG