لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

سیگار: مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اولویت اساسی جامعه جهانی است


تصویر آرشیف: یک کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یک کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان

در گزارش تازه اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان یا (سیگار) که به کانگرس این کشور فرستاده شده، آمده که در فصل جاری سال نیز در افغانستان کوکنار کشت شده است.

سیگار گفته که هرچند رهبر طالبان کشت کوکنار را منع اعلان کرده، اما مقامهای حکومت طالبان در برابر کشت کوکنار و تولید تریاک دیدگاه های متفاوتی دارند.

در این گزارش آمده که فصل جاری کشت کوکنار که قرار است در ماه ثور امسال حاصل آن برداشته شود، چگونگی عملکرد طالبان در برابر مواد مخدر را تعیین خواهد کرد.

سیگار با اشاره به عواید طالبان از کاروبار مواد مخدر در گذشته، گفته که منع به یک باره گی کشت کوکنار و تولید تریاک آنان را با مشکلات جدی اقتصادی روبرو خواهد کرد.

اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان به کانگرس ایالات متحده گفته که هرچند واشنگتن نظارت مستقیم بر کشت کوکنار در افغانستان را از اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی پایان داده، اما در همکاری با اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) وضعیت کشت کوکنار و تولید تریاک را زیر نظر دارد.

در بسیاری از مناطق دهقانان میگویند که حمایت های کشت بدیل را دریافت نکرده اند
در بسیاری از مناطق دهقانان میگویند که حمایت های کشت بدیل را دریافت نکرده اند

اداره مبارزه با مواد مخدر و اجرایی قانون ایالات متحده امریکا از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی تا پایان ماه دسمبر همین سال، بیش از (۲۵) میلیون دالر را صرف سروی کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان کرده که بیشتر آن توسط (UNODC) به مصرف رسیده است.

این گزارش اداره سیگار بیشتر بر ارقام اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل که در ماه عقرب امسال نشر شد، متکی است، سروی یی که حکومت طالبان نتایج آن را رد کرد و خواهان اجرای همچو سروی ها در هماهنگی با آنان شد.

ایالات متحده سال گذشته ۲۵ ملیون دالر را به هدف سروی کشت کوکنار در افغانستان به مصرف رسانده است

به تازه گی وزارت داخله حکومت طالبان تیمهای سروی ولایتی مواد مخدر را تشکیل داده و مسوولان این وزارت میگویند که این تیمها سروی کشت کوکنار را در ولایت های افغانستان انجام خواهند داد.

عبدالحق مطیع، رییس سروی و تحلیل معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان میگوید، کارمندان سروی آنان مهارت های لازم را فرا گرفته اند.

"مدیران ریاست سروی و تحلیل در بخشهای تخنیکی و مسلکی مشکل داشتند، ما برای رفع همین مشکلات برنامهای را در نظر گرفتیم، برای آنان در بخشهای (RS) و(GIS) آموزشهای کافی داده شد و چگونگی به کار گیری (GPS) را فرا گرفتند."

کشتزار کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان
کشتزار کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان

یافته های سازمان ملل متحد نشان میدهد که همین اکنون در حدود بیست میلیون تن در افغانستان به کمک های غذایی نیاز دارند.

سیگار با اشاره به مصروف بودن صدها هزار تن در کشت کوکنار و جمعآوری شیره تریاک، تاکید میکند که فراهم نشدن زمینه کار و عدم تهیه کشت بدیل کوکنار برای دهقانان، میزان فقر را بیشتر خواهد ساخت.

این نگرانی ها در حال است که ده ماه از فرمان منسوب به رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار میگذرد، اما در این مدت حکومت طالبان نتوانسته در بخش تهیه کشت بدیل کوکنار با دهقانان کمک کند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG