لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

سرمنشی سازمان ملل: ملیون ها دختر و پسر در جهان از رفتن به مکتب محروم اند


تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که حالا به دلیل محدودیت های وضع شده٬ مسدود است
تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که حالا به دلیل محدودیت های وضع شده٬ مسدود است

سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید، روند آموزش ۲۲۲ میلیون پسر و دختر در جهان به دلیل درگیری‌ها، حوادث طبیعی و مشکلات اقتصادی متاثر شده که از این میان بیش از ۷۸ میلیون تن آنان اصلاً به مکتب نمی‌روند.

انتونیو گوترش با حمایت از فراخوان کمک برای آموزش در مواقع اضطراری در پیام ویدیویی‌اش در نشستی زیر نام " آموزش را نمی‌توان به تاخیر انداخت" گفت هیچ کسی نباید از فرصت آموزش محروم شود.

افغانستان نیز از کشور های است که به دلیل وضع محدودیت ها٬ صد ها هزار دختر و زن به مکتب٬ پوهنتون و کار رفته نمیتوانند.

یک بانو که در شهر کابل زندگی می‌کند و مادر پنج فرزند است، می‌گوید، پس از حاکمیت طالبان چهار دختر و یک پسرش از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

او که نمی‌خواهد به علت مشکلات امنیتی نامش را در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی کفت:

"نظر به مشکلات اقتصادی و تهدید‌های پی‌هم همچنان ناامنی فرزند‌هایم به درس و تحصیل خود ادامه بدهند، از روزی که امارت آمده دخترانم در خانه هستند و پسرم که صنف سوم مکتب بود او هم از درس و تحصیل ماند."

دختران دانش آموز در افغانستان نیز آرزو های فراوانی برای آینده دارند اما محدودیت های وضع شده آنان را مایوس ساخته است
دختران دانش آموز در افغانستان نیز آرزو های فراوانی برای آینده دارند اما محدودیت های وضع شده آنان را مایوس ساخته است

در همین حال زهره واحد اختری، یکی از فعالان مدنی می‌گوید، مشکلات امنیتی که در برابرش وجود داشت، مجبور شد افغانستان را ترک کند و به پاکستان برود.

به گفتهٔ بانو اختری، به دلیل نداشتن کارت حمایت از سوی سازمان ملل متحد، فرزندانش در پاکستان نیز حق آموزش را ندارند.

او به رادیو آزادی گفت:

"مه مجبور شدم که کشور را ترک کنم و بیایم پاکستان که در این‌جا هم به مکتب ثبت نام نمی‌کنند داخله نمی‌دهند، چون اینجا کارت سازمان پیش ما نیست و من نمی‌توانم که اولاد‌های خود را به مکتب بفرستم."

سازمان ملل: بیش از ۷۸ ملیون دختر و پسر در جهان اصلا به مکتب نمیروند

بر علاوهٔ مشکلات امنیتی و مهاجرت، فقر و ناداری نیز از دلایل عمدهٔ محروم شدن کودکان از آموزش در افغانستان خوانده می‌شود.

کبرا یکی از باشندگان شهر کابل به رادیو آزادی گفت:

"بچهٔ میده‌گکم مریض است سکتهٔ مغذی کرده‌اند، یک شوهر دارم، شوهرم ۷۴ ساله است، وضعیتم بسیار خراب است در خانه‌های مردم کار می‌کنم دو اشتک دارم آن‌ها را نه در کودکستان و نه در مکتب شامل کرده می‌توانم، چون بوت کار دارند، کتاب کار دارند، بکس کار دارند نمی‌توانم."

انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد در پیام ویدیویی‌اش در نشستی زیر نام " آموزش را نمی‌توان به تاخیر انداخت" با حمایت از فراخوان کمک برای آموزش در مواقع اضطراری گفت، هیچ کسی نباید از فرصت آموزش محروم شود:

"امروز ۲۲۲ میلیون دانش آموز به دلیل منازعات و تغییرات اقلیمی از مناطق شان بیجا شده و از آموزش باز مانده اند. ده‌ها میلیون تن دیگر به آموزش‌های با کیفیت پائین می‌پردازند. ۷۸ میلیون تن در جهان اصلآ به مکتب نمی‌روند. بودجۀ جهانی سازمان ملل متحد برای آموزش، فرصتی است برای این دانش‌آموزان جوان. این بودجه همه ساله افزایش می‌یابد و آموزش با کیفیت را برایشان ارائه می‌کند."

سرمنشی سازمان ملل متحد در پیامش گفت که صندوق " آموزش را نمی‌توان به تاخیر انداخت" از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۷ به ۸۷۰۰۰ آموزگار آموزش داده و زمینۀ آموزش را برای هفت میلیون کودک در بحران فراهم کرده است.

سازمان ملل متحد در حالی از محروم شدن کودکان دختر و پسر در سراسر جهان از آموزش ابراز نگرانی می‌کند که بیشتر از یک‌ونیم سال می‌شود طالبان دروازهٔ مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته‌اند و دختران و زنان افغان را از رفتن به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی نیز محروم کرده‌اند.

هرچند این رویکرد طالبان واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از افغانستان براگیخته است، اما طالبان همچنان بر موقف سخت‌گیرانه‌شان ادامه داده‌اند.

XS
SM
MD
LG