لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد: مهم‌ترین اولویت جهان آموزش دختران افغانستان است


امينه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امينه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید که مهم‌ترین اولویت جهان آموزش دختران افغانستان است و جامعهٔ‌ جهانی باید برای حفظ حقوق دختران و زنان افغان متحد شود.

امینه محمد در پیامش در نشستی که زیر نام "آموزش را نمی‌توانیم به تأخیر بی‌اندازیم" گفت که بیش از ۵۰۰ روز است که طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش محروم کرده‌اند. امینه محمد می‌گوید، باید این باور در افغانستان ایجاد شود که رویکرد تعبیض‌آمیز در جامعه نمی‌تواند دوام پیدا کند.

رویکرد تعبیض‌آمیز در جامعه نمی‌تواند دوام پیدا کند.
امینه محمد

به گفته او صدای دختران افغان و زنان باید بلند نگهداشته شود و تنها گذاشته نشوند.

خانم محمد افزود: "ما باید یک جنبش را برای تغییر در افغانستان ایجاد کنیم و این باور را ایجاد کنیم که تبعیض در جامعه نمی‌تواند ادامه یابد. یک پرنده نمی‌تواند روی یک بال پرواز کند، صندوق وجهی سازمان ملل متحد و اداره‌های همکارش تلاش می‌کنند تا زمینۀ آموزش را به مردم روستاها که از آموزش محروم شده‌اند، فراهم کنند."

آرشیف، یک صنف درسی دخترانه در یکی از مکاتب شهر کابل
آرشیف، یک صنف درسی دخترانه در یکی از مکاتب شهر کابل

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب محروم کردند و دو ماه پیش نیز دروزاه‌های پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان بستند.

سمیه فاروقی، رئیس تیم دختران روباتیک افغانستان این کار طالبان را وحشت نامید.

او گفت، از زمانی‌که طالبان دختران را از مکتب و پوهنتون‌ها محروم کرده‌اند، دنیا را برای‌شان به زندان مبدل ساخت.

به گفتهٔ سمیه فاروقی، در حال حاضر دختران و زنان افغان به علت ظلم و ستم اذیت می‌شوند، زیرا آن‌ها از تحصیل، مشارکت و کار کردن محروم هستند.

در حال حاضر دختران و زنان افغان به علت ظلم و ستم اذیت می‌شوند.
سمیه فاروقی

سمیه فاروقی در نشست "آموزش را نمی‌توانیم به تأخیر بی‌اندازیم" از جامعهٔ جهانی خواست، تا به‌جای حرف گام‌های عملی بردارد، زیرا به‌گفتهٔ او، عمل واقعی و معنی‌دار می‌تواند تغییر مثبت ایجاد کند.

در همین حال سازمان جهانی مهاجرت هم خواستار تأمین حقوق زنان و دختران در افغانستان شده‌است.

این سازمان ناوقت روز پنج‌شنبه در صفحهٔ تویترش خواستار لغو محدودیت‌های اعمال شدهٔ طالبان بر زنان و دختران افغان شد.

سازمان جهانی مهاجرت به تمام محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان اشاره کرده و افزوده است، از زمانی‌که طالبان بر کار زنان در اداره‌های غیر دولتی محدودیت وضع کرده‌اند، آن‌ها نمی‌توانند به مردم نیازمند دسترسی داشته باشند.

این سازمان محدودیت‌های اعمال شده را تعرض بر حقوق بشری دختران و زنان افغان خوانده و خواستار لغو آن شده‌است.

سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره چیزی نگفتند، اما پیش از این گفته اند که در چوکات شریعت اسلام روی طرزالعملی کار می‌کنند که بر بنیاد آن این مشکل حل خواهد شد، اما تا به حال هیچ پیشرفتی در این بخش صورت نگرفته است.

دختران در سراسر جهان حق تحصیل را دارند و هیچکس نباید در هیچ سطحی از تحصیل محروم شود.
کمیشنری عالی سازمان ملل متحد

از سوی دیگر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین روز جمعه گفت که دختران در سراسر جهان حق تحصیل را دارند و هیچکس نباید در هیچ سطحی از تحصیل محروم شود.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۷۸ میلیون دختر و پسر در جهان به مکتب نمی‌روند که این سازمان از آن به‌عنوان یک فاجعۀ بزرگ یاد کرده است.

XS
SM
MD
LG