لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

چهارمین زندانی افغان در یک زندان پاکستان درگذشت


تعدادی از زنان و کودکان افغان که در زندان مرکزی شهر کراچی پاکستان زندانی اند
تعدادی از زنان و کودکان افغان که در زندان مرکزی شهر کراچی پاکستان زندانی اند

چهارمین افغان زندانی در شهر کراچی پاکستان به نام فیض محمد درگذشت.

قونسلگری افغانستان در کراچی تحت کنترل طالبان، مرگ وی را تأیید کرده و از حکومت پاکستان می‌خواهد که اجازه درمان زندانیان بیمار افغان را بدهد.

پس از تاج محمد، عبدالخلیل و ولی خان، فیض محمد چهارمین افغان است که پس از زندانی شدن در شهر کراچی پاکستان، جان باخته است.

منزه کاکر، وکیل پناهجویان افغان در کراچی می‌گوید که فیض محمد به تاریخ ۲۲ فبروری جان باخته، اما خبر مرگ او ناوقت روز جمعه با آن‌ها در میان گذاشته شده‌است.

خانم کاکر می‌افزاید که فیض محمد به بیماری کولرا مبتلا بود و به علت نبود خدمات صحی در زندان، درگذشت.

خانم کاکر به رادیو آزادی گفت: "در حال حاضر ۸۰۰ افغان به شمول زنان و کودکان در زندان‌های کراچی زندانی هستند، فیض محمد چهارمین افغانی است که به دلیل بیماری و عدم معالجه جان خود را از دست می‌دهد."

منزه کاکر می‌گوید که فیض محمد برای معالجه به همراه خانم برادر بیمار اش به پاکستان رفت و در آن‌جا توسط پولیس بازداشت شد و تا زمان مرگ در زندان بود.

خانم کاکر می‌افزاید که اکثر زندانیان در ایالت سند افغانهای هستند که برای تداوی به پاکستان رفته اند، اما به جای شفاخانه به زندان فرستاده شده‌اند و آن‌ها شکایت دارند که به وضعیت صحی‌شان رسیدگی نمی‌شود.

افغان ها در این اواخر به دلیل نداشتن اسناد ورود به پاکستان٬ بازداشت شده اند
افغان ها در این اواخر به دلیل نداشتن اسناد ورود به پاکستان٬ بازداشت شده اند

سید عبدالجبار تخاری، جنرال قونسل حکومت طالبان در کراچی مرگ فیض محمد را تأیید می‌کند و می‌گوید که او به علت عدم تداوی لازم جانش را از دست داد.

آقای تخاری از حکومت پاکستان می‌خواهد که برای درمان با زندانیان بیمار افغان همکاری کند.
او می‌افزاید:

"حکومت پاکستان باید با بیماران افغان که بیماری سرطان و قلبی دارند همکاری کند و به آن‌ها اجازه دهد که تداوی شوند، این‌که افغان‌ها را به زندان می‌اندازند، با آن‌ها بی‌رحمانه رویه می‌کنند و آن‌ها در زندان میمیرند جای افسوس است و این کار سبب رنجش مردم افغانستان نیز می‌شود."

پس از مرگ عبدالخلیل، تاج محمد و ولی خان، اعضای خانواده آن‌ها همچنان در زندان بودند و حتی با انتقال اجساد این ۳ زندانی به افغانستان، از زندان آزاد نشده‌اند. به‌گفته منزه کاکر، اعضای خانواده عبدالخلیل و تاج محمد اکنون از زندان آزاد شده‌اند، اما دختر ولی خان تور بی بی همچنان در زندان است.

زنان و کودکان افغان زندانی در پاکستان
زنان و کودکان افغان زندانی در پاکستان

اخیراً بسیاری از افغان‌هایی که بدون مدارک برای تداوی به پاکستان رفته بودند توسط پولیس بازداشت و در آن‌جا زندانی شده‌اند.

هرچند حکومت طالبان می‌گوید که در نتیجه تلاش‌های آن‌ها صدها تن ازین زندانیان آزاد شده‌اند، اما منزه کاکر وکیل مدافع پناهجویان افغان می‌گوید که بسیاری از زندانیان که دوران حبس خود را به پایان رسانده بودند، از زندان آزاد شده‌اند، اما ۸۰۰ افغان دیگر هنوز در زندان‌های کراچی زندانی هستند.

مقام‌های طالبان بارها گفته اند که برای رهایی زندانیان افغان در پاکستان تلاش می‌کنند و این موضوع را با مقام‌های پاکستانی نیز در میان گذاشته اند، اما هنوز این موضوع حل نشده و هنوز هم صدها افغان به شمول زنان و کودکان همچنان در پاکستان در بازداشت به سر می‌برند و برخی از آن‌ها از بیماری‌های جدی رنج می‌برند.

XS
SM
MD
LG