لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

سومین زندانی افغان در پاکستان جان داد


تعدادی از زندانیان افغان در پاکستان
تعدادی از زندانیان افغان در پاکستان

بر اساس گزارش های تایید شده٬ یکی دیگر از مهاجرین زندانی افغان در پاکستان جان داده است.

مرگ سومین مهاجر افغان به نام ولی خان که برای تداوی به پاکستان رفته بود و به دلیل نداشتن اسناد مهاجرت همراه با دخترش زندانی شده بود، از سوی منزه کاکر وکیل مدافع مهاجران افغان تأیید شده و می‌گوید دختر ولی خان٬ هنوز هم در زندان است.

پس از تاج محمد و عبدالخلیل، ولی خان سومین زندانی است که در زندان پاکستان جان می‌دهد.

ولی خان سه ماه پیش برای تداوی با دخترش تور بی‌بی به پاکستان رفته بود، اما به‌خاطر نداشتن اسناد قانونی مهاجرت به زندان لندی کراچی انداخته شد و به‌خاطر بیماری شدید و نبود امکانات صحی جان داد.

منزه کاکر وکیل مدافع مهاجران افغان با تأیید مرگ ولی خان به رادیو آزادی گفت:

"یک افغان به نام ولی خان در زندان لندی کراچی وفات شده است، علت وفاتش مریضی شدید گفته شده است، در زندان خدماتی که باید به یک نفر ارائه شود نمی‌شود، تا این‌که مریض به سرحد مرگ برسد، اکنون هم در زندان مرکزی کراچی و زندان لندی تعداد زیادی از افغان‌ها که سرطانی هستند، تکالیف گرده دارند هستند، ما به‌خاطر عدالت‌خواهی به آن‌ها درخواست دادیم."

دهها تن از زنان و کودکان و افغان نیز در پاکستان زندانی اند
دهها تن از زنان و کودکان و افغان نیز در پاکستان زندانی اند

در همین حال خانوادهٔ عبدالخلیل مهاجر زندانی که به علت بیماری سرطان همراه با خانم، برادر و خانم برادر خانمش به پاکستان رفته بود و در زندان پاکستان جان داد، می‌گویند، جسد‌ پدر شان را برای خاک‌سپاری دریافت کردند، اما مادر شان که او نیز بیمار است و از مرگ پدر شان بی‌خبر است، هنوز هم در زندان کراچی پاکستان به سر می‌برد.

جنرال قنسل طالبان در پاکستان: قرار است به زودی ۱۵۰ زندانی افغان رها شوند

فواد زیارمل پسر عبدالخلیل در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"همین که به شهر کراچی رسید، دستگیر و زندانی شد، هرچه کوشش کردیم ازش هیچ اطلاعی بدست نیاوردیم و بالاخره از طریق صفحات اجتماعی خبر شدیم که قبله‌گاه صاحب درگذشته است. بعد از طریق سفارت و سفیر صاحب کوشش کردیم جنازه را انتقال دادیم، اما والده صاحب، مامایم و خانم مامایم تا هنوز هم اونجه بندی هستند، ما جنازه را دفن کردیم، ختم و خیرات کردیم، اما والده صاحب تا هنوز از این قضیه خبر ندارد."

او از حکومت پاکستان و طالبان می‌خواهد که در رهایی مادرش که بیمار است و چهار بار عملیات شده توجهٔ جدی کنند.

با این‌حال با مقام‌های حکومت طالبان در پاکستان صحبت کردیم که چرا رهایی و برگشتاندن زندانیان مدت زمان طولانی را در بر می‌گیرد؟

سعید عبدالجبار تخاری جنرال قونسل حکومت طالبان در کراچی پاکستان در پاسخ به رادیو آزادی گفت که حکومت پاکستان با آن‌ها همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند.

بیشتر افغانها در زندان مرکزی شهر کراچی زندانی اند
بیشتر افغانها در زندان مرکزی شهر کراچی زندانی اند

اما آًقای تخاری از رهایی ۱۵۰ زندانی خبر می‌دهد و می‌گوید قرار است به زودی به افغانستان برگشت داده شوند.

"تا اکنون در این زندان ۱۰۰۱ نفر زندانی موجود است که از این میان ۱۳۸ خانم، ۱۵۰ کودک و ۷۱۳ تن آن مرد می‌باشد. خوشبختانه از این جمع ۱۵۲ تن آزاد شدند که در دو سه روز آینده دیپورت می‌شوند، از جمع ۱۵۰ نفر ۲۴ نفر آن در ایالت سند هستند و متباقی آن در زندان کراچی هستند."

به‌گفتهٔ آقای تخاری در میان کسانی‌که آزاد شده‌اند و قرار است به افغانستان برگشت داده شوند، بی‌بی پری‌گل همسر عبدالخلیل نیست و هنوز در زندان به سر می‌برد.

پیش از این نیز نزدیک به ۸۷۳ تن از مهاجران افغان که در دو زندان مرکزی و لندی پاکستان زندانی بودند، رها شده و به افغانستان برگشت داده شدند.

XS
SM
MD
LG