لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

بازداشت افغان‌ها در پاکستان؛ پولیس کسانی را که به قصد دریافت ویزه رفته اند بازداشت کرد


برخی از افغان ها در پاکستان که در نتیجه تحولات یک و نیم سال گذشته مهاجر شده اند
برخی از افغان ها در پاکستان که در نتیجه تحولات یک و نیم سال گذشته مهاجر شده اند

پولیس پاکستان ناوقت شب جمعه برخی از افغان‌های را که به هدف دریافت ویزه از برخی سفارت ها به آن کشور رفته اند٬ بازداشت کرده است.

یکی از این بازداشت شدگان که دوباره رها شده به رادیو آزادی ادعا می‌کند، پولیس در منطقه بهارکوی اسلام‌آباد پاکستان با خشونت وارد محل اقامت افغان‌ها شده و حدود ۱۵ تن را بازداشت کردند که پس از بازرسی در بدل پول دوباره رها شده‌اند.

فیروز ایثار یکی از خبرنگاران افغان که فعلاً در پاکستان مهاجر است داستان بازداشت شدنش را قصه می‌کند.

فیروز ایثار که بیشتر از یک سال می‌شود در پاکستان است و منتظر دریافت ویزای کشور مقصد است می‌گوید او با ۱۵ تن از افغان‌‌های مهاجر در منطقهٔ بهارکوی اسلام‌آباد پاکستان توسط پولیس بازداشت شده‌ بود.

در ماه های اخیر پولیس پاکستان رفتار خشن با افغانها داشته است و صد ها افغان به دلیل نداشتن اسناد مهاجرت و یا ویزه به زندان ها انداخته شده اند
در ماه های اخیر پولیس پاکستان رفتار خشن با افغانها داشته است و صد ها افغان به دلیل نداشتن اسناد مهاجرت و یا ویزه به زندان ها انداخته شده اند

او به رادیو آزادی گفت:

"من با همکاری خبرنگاران از حوزه بیرون شدم، البته تعداد از وطنداران ما که در این اتفاق دیشب دستگیر شده بودند ۱۵ نفر بود که من تنها از جمع‌شان به همکاری همکاران و خبرنگاران آزاد شدم و دو ساعت بعد از رهایی من دیگر وطنداران هم رها شدند و از آن‌ها در بدل رهایی‌شان پول گرفته شده بود."

یک خانواده افغان: وضعیت روحی ما خوب نیست پولیس با ما رفتار بسیار زشت داشت

به‌گفتهٔ آقای ایثار، او با ویزهٔ شش ماه به پاکستان رفته بود و پس از ختم آن دوباره برای تمدید ویزا اقدام کرده که تا اکنون پس از سپری شدن نزدیک به ۹ ماه هیچ پاسخی برای تمدید و یا رد آن دریافت نکرده است، اما برگه‌های را از طرف حکومت پاکستان دریافت کرده‌اند که تا زمان تمدید ویزا می‌توانند به گونهٔ قانونی در پاکستان زندگی کنند.

خانم آقای ایثار در پیوند به بازداشت شوهر اش به رادیو آزادی می‌گوید، برخورد خشونت‌آمیز پولیس پاکستان سبب ایجاد هراس در کودکان‌شان شده و تا اکنون وضعیت روحی مناسب ندارند.

او به رادیو آزادی گفت:

"بسیار رفتار خشونت‌آمیز داشتند، بسیار رفتار زشت، اطفال را بسیار ترساندند، بزرگ‌سالان نیز ترسیده بودند، پس از گذشت ۴۰ دقیقه که مردان را بردند، دوباره وارد خانه شدند و از ما پرسیددند که شما این‌جا چی اسناد دارید، در افغانستان چی کار داشتید، این‌جا چی کار می‌کنید، تعدادی را با کمپیوتر و اسنادهای شان برده بودند و ما اسناد و کمپیوتر را در خانه زیر الماری پنهان کردیم، اطفال از ترس تا صبح خواب نشدند و تا هنوز به حال نه آمدند."

تلاش کردیم تا با افغان‌های که در بدل پول دوباره رها شدند نیز صحبت کنیم، اما به علت مشکلات امنیتی از مصاحبه خودداری کردند.

گزارش شده است که به صد ها افغان به شمول زنان و کودکان حالا نیز در زندان های پاکستان در توقیف به سر می برند
گزارش شده است که به صد ها افغان به شمول زنان و کودکان حالا نیز در زندان های پاکستان در توقیف به سر می برند

با این حال، خواستیم در مورد بازداشت افغان‌ها در اسلام‌آباد، دیدگاه سفارت افغانستان در پاکستان و وزارت خارجهٔ حکومت طالبان را داشته باشیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

افغان‌های مهاجر در اسلام‌آباد و راولپندی پاکستانی در حالی مورد بازداشت و بازرسی از سوی پولیس این کشور قرار می‌گیرند که از سه ماه به این‌سو صدها افغان که برای تداوی به کراچی پاکستان رفته بودند، به خاطر نداشتن اسناد قانونی در زندان به سر می‌برند.

در این مدت سه تن از افغان‌های مهاجر، تاج محمد، عبدالخلیل و ولی خان، به علت بیماری شدید و نداشتن امکانات صحی در زندان‌های کراچی جان باختند و اعضای خانواده‌های شان هنوز در زندان هستند.

مقام‌های حکومت طالبان در کراچی پاکستان می‌گویند، تلاش برای رهایی و برگشت آن‌ها ادامه دارد و تا اکنون نزدیک به ۷۸۳ تن که زنان و کودکان در آن شامل اند از زندان‌های کراچی رها شده و به افغانستان برگشت داده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG