لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

امریکا: طالبان طبق توافق‌نامه دوحه به تعهدات شان عمل نکرده اند


امضای توافق‌نامه صلح میان زلمی خلیلزاد نماینده امریکا و ملا برادر نماینده گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر.
February 29, 2020
امضای توافق‌نامه صلح میان زلمی خلیلزاد نماینده امریکا و ملا برادر نماینده گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر. February 29, 2020

در حالی که سه سال از امضای توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان می‌گذرد، وزارت خارجهٔ امریکا می‌گوید که طالبان به تعهداتی که در این توافقنامه به امریکا داده بودند، عمل نکرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که طالبان در بخش تعامل با گروه‌های هراس‌افگن به ویژه پناه دادن به ایمن الظواهری رهبر پیشین القاعده گام‌های نامطلوب برداشته‌اند.

اما او توافق‌نامهٔ دوحه را عامل تقویت طالبان و تضعیف حکومت افغانستان خواند.

ند پرایس گفت که طالبان همچنان در این توافقنامه قول داده اند که از طریق مذاکرات سیاسی به توافق برسند و این کار باید انجام شود:
"طالبان بر تعهدات که در توافق‌نامهٔ دوحه انجام دادند، عمل نکرده‌اند، آن‌ها در افغانستان در مورد گروه‌های ویژهٔ هراس‌افگنی گام‌های نامطلوبی را برداشته‌اند، این آشکار شد که طالبان به ایمن‌الظواهری رهبر پیشین القاعده پناه داده بودند، در حالی که این خلاف توافق‌نامه است، طالبان در توافق‌نامهٔ دوحه همچنان تعهد کرده بودند که از طریق مذاکرات سیاسی به یک توافق خواهند رسید، این کار باید صورت بگیرد."

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

ند پرایس از طالبان خواست تا به تعهدات خود در قبال امریکا و افغان‌ها بر اساس توافق‌نامهٔ دوحه عمل کنند.

او همچنان اظهارات ملا برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان که امریکا را بر نقض برخی از تعهدات توافق‌نامهٔ دوحه متهم کرده بود، رد کرد.

ملا برادر گفته بود که امریکا خوبی افغانستان را نمی‌خواهد.

ملابرادر روز چهارشنبه در نشستی که به مناسبت سومین سالروز توافق‌نامهٔ دوحه در کابل برگزار شده بود، گفت که امریکا زندانیان طالبان را بر خلاف توافق‌نامهٔ صلح به موقع آزاد نکرده و برخی از رهبران طالبان را در لیست سیاه نگه داشته است.

آقای برادر گفت که امریکا دارایی‌های افغانستان را نیز منجمد کرده و به گفتهٔ او، کشورهای دیگر را نیز تهدید می‌کند که نباید تعامل نیک با افغانستان داشته باشند.

توافق‌نامهٔ دوحه سه سال پیش به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی در دوحه، پایتخت قطر امضا شد که بر اساس آن نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند.

هرچند طالبان در این توافق‌نامه تعهد کرده بودند که به القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی پناه نمی‌دهند تا تهدیدی به امریکا و متحدانش ایجاد کنند، اما کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر پیشین القاعده در ماه جولای سال ۲۰۲۲ میلادی، نگرانی‌های را در مورد روابط طالبان با القاعده برانگیخت.

به گفتۀ آگاهان سیاسی و نظامی، این توافق‌نامه که زمینه را برای خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان فراهم کرد، منجر به تضعیف نظام جمهوری پیشین و استقرار مجدد طالبان در افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG