لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

هند مواد مخدر افغانستان را تهدید برای کشورهای عضو سازمان شانگهای میداند


تصویر آرشیف: مواد مخدر
تصویر آرشیف: مواد مخدر

هند دوام تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را مشکل جدی برای کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای میداند.

در حال حاضر هند ریاست دوره ای سازمان همکاری های شانگهای یا (SCO) را به عهده دارد و قرار است تا چند ماه آینده نشست رهبران این سازمان، به شمول روسیه، چین، هند، کشورهای آسیایی مرکزی، ایران و پاکستان در دهلی نو برگزار شود.

مقامهای هندی به روزنامه تربیون هند گفته اند، افزایش در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان از مباحث اصلی این نشست است، زیرا در ماههای اخیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای بیشتر شده است.

یک مقام امنیتی هند به این روزنامه گفته است که اکثر مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان، با استفاده از قلمرو پاکستان توسط قایق ها و طیاره های بی پیلوت یا (DRONES) به مناطق سرحدی و بندرهای آبی هند قاچاق میشود.

مواد مخدر افغانستان توسط طیاره های بی پیلوت از پاکستان به هند قاچاق میشود

به گفته اداره های امنیتی هند، در برخی موارد پول بدست آمده از مواد مخدر قاچاق شده به هند، در اختیار گروه های جنگجو در کشمیر قرار داده شده است.

اما حکومت طالبان ادامه کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را رد میکند.

کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان
کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، آنان به شمول کشت کوکنار، مانع تولید و قاچاق تمامی انواع مواد مخدر شده اند.

" این نگرانی ها به این دلیل بی مورد است که ما کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر را کاملاً منع کردیم، به هیچکس اجازه کارو بار آن را نمیدهیم. ما عملاً با آن مبارزه میکنیم، پس چرا در تولید آن افزایش به وجود آید، ما به هیچکس اجازه آن را نمیدهیم. "

در ماه جدی امسال نیز اعضای یک شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر، که در آن اتباع افغانستان نیز شامل بودند، در هند دستگیر شدند.

بر بنیاد اداره کنترول مواد مخدر هند، این شبکه مواد مخدر را با استفاده از لاری های اموال تجارتی و کشتی از افغانستان و با استفاده از راه پاکستان به هند قاچاق میکرد، اما به تازه گی همین شبکه سه کارخانه تولید هیرویین و شیشه را در دهلی، پنجاب و اُتراپردیش، به همکاری همین دو تبعهٔ افغانستان ایجاد کرده بود.

طالبان در ماههای اخیر از ضبط دهها کیلوگرام شیشه و هیرویین در مسیر شاهراه ها خبر داده اند و تنها در دو ماه گذشته بیش از یک صد تن بته ومان که در تولید شیشه و هیرویین استفاده میشود، در ولایت های فراه و غور از بین برده شده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG