لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

استفاده خود سر از میتادون مشکلات صحی را برای شماری از معتادان به وجود آورده است


افراد معتاد در روی یکی از جاده های ولایت هرات
افراد معتاد در روی یکی از جاده های ولایت هرات

با متوقف شدن فعالیت شماری از مراکز ترک اعتیاد در افغانستان و کاهش خدمات داخل بستر در مراکز فعال، معتادان مواد مخدر به طریقه های خود سر ترک اعتیاد رو آروده اند.

یکی از این راهها، استفاده از میتادون برای کاهش تدریجی مواد مخدر و ترک آن در دراز مدت است، اما به دلیل عدم دسترسی معتادان به مراکز صحی و مشوره داکتر، استفاده بیش از حد این دارو سبب مشکلات تازه صحی به آنان شده است.

به تازه گی سازمان داکتران بدون مرز یا (MSF) در هلمند گزارش داده که تعدادی از معتادانی که در جنوب افغانستان نزد آنان مراجعه کرده اند، به دلیل استفاده بیش از حد از میتادون، دچار مشکلات روده و سيستم هضمی شده اند.

داکتر محسن حسن میگوید، از میتادون در تداوی تعویضی استفاده میشود، اما استفاده از آن باید تحت شرایط مشخص و با نظارت داکتر متخصص صورت گیرد.

" در تداوی تعویضی، یک ماده بر ماده دیگر تعویض یا بدل میشود، مثلاً اگر کسی حال از تریاک استفاده میکند، در هنگام تداوی به وی بپرنورفین داده میشود و یا در برخی کشورها از میتادون استفاده میشود. برخی کشورها به استفاده میتادون اجازه داده اند و بعضی کشورها هم نه داده اند، چون گفته میشود که خود میتادون هم میتواند سبب اعتیاد شود."

یکی از مراکز تداوی معتادین در ولایت غور که حالا هیچ امکانات لازم را در اختیار ندارد
یکی از مراکز تداوی معتادین در ولایت غور که حالا هیچ امکانات لازم را در اختیار ندارد

شیوه تداوی تعویضی معتادان با استفاده از بپرونورفین و میتادون در سال ۱۳۹۹ شمسی در افغانستان آغاز شد و این شیوه تنها در مرکز هزار بستر تداوی معتادان ابن سینا انجام میشد، اما این که آیا حال هم این شیوه به کار گرفته میشود یا خیر، مسوولان به پرسش رادیو آزادی پاسخ نه دادند.

شیوه تداوی تعویضی معتادان با استفاده از بپرونورفین و میتادون در سال ۱۳۹۹ شمسی در افغانستان آغاز شد

در شیوه تعویضی با استفاده از میتادون، برعکس شیوه عرضی، معتاد مجبور نیست تا برای (۴۵) روز بستری شود، بلکه در جریان ترک اعتیاد تنها برای اخذ دارو به مرکز مراجعه میکند.

عبدالشکور حیدری، داکتر متخصص ترک اعتیاد میگوید، استفاده از میتادون بدون مشوره داکتر و بیشتر از حد تعین شده سبب مشکلات جدی صحی برای معتاد میگردد.

" به تمام کسانی که اعتیاد دارد موثر نیست، تنها به کسانی کمک میکند که از تریاک و هیرویین استفاده میکنند و آن هم کسانی که از مواد مخدر به شکل تزریقی استفاده میکنند، چون شکل تزریقی سبب انتقال بعضی امراض میشود و کسانی که آسیب پذیری مغزی شان زیاد است، اما نگرانی این است که هرگاه مریض آن را بدون تجویز داکتر بگیرد، نشود که هم از مواد مخدر استفاده کند و از هم میتادون و سبب حتی مرگ مریض شود، که این مشکلات جدی صحی را ایجاد میکند."

در ترکیب میتادون مقداری مواد نشئه آور وجود دارد که در جریان مرحله تداوی فرد معتاد با ترک مواد مخدر، مقداری مشخصی از میتادون را دریافت میکند و بیمار با خوردن میتادون میتواند حالت خود را حفظ کرده و به کاروبارش برسد.

استفاده از میتادون به دلیل موجودیت مقداری از مواد نشئه آور در ترکیب آن، از سوی برخی دولتها منع اعلان شده، اما در شماری از کشورها تنها به هدف تداوی قابل استفاده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG