لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

محدودیت طالبان در ولایت فراه کار و بار سلمان ها را از رونق انداخته است


تصویر آرشیف: سلمانی محلی
تصویر آرشیف: سلمانی محلی

بسیاری از سلمان ها در شهر فراه می گویند که اگر ریش جوانان را بتراشند، از یک شب تا یک هفته زندانی خواهند شد.

آنان می افزایند که ممنوعیت طالبان بر تراشیدن ریش جوانان، بر کسب و کار شان تاثیر منفی گذاشته.

اکبر شاه پنج سال است که در جاده مخابرات شهر فراه دکان سلمانی دارد. اما آنچه یک ماه قبل برای او اتفاق افتاد در طول کارش بی سابقه بود.

این مرد ۲۲ساله به رادیو آزادی می گوید که نیروی طالبان او را به علت تراشیدن ریش یک جوان محلی در فراه زندانی کردند.

"سه شب من زندانی بودم. پس مرا آزاد کردند و گفتند که اگر دفعه دیگر تکرار شد، ما شما را خیلی بندی می کنیم."

اکبر شاه می گوید که از زمان تسلط طالبان به قدرت٬ کسب و کارش از رونق افتاده و درآمدش هم‌ کم شده و به مشکل می تواند مخارج خانواده چهار نفری اش را تامین کند.

"مشتریان نمی آیند خیلی کار و بار ما خراب است. کرایه خود را نمی توانیم پیدا کنیم. چی برسد به اینکه ما به اولادهای خود یک لقمه نان و نفقه پیدا کنیم."

با برگشت طالبان به قدرت سلمان ها نیز میگویند که کار و کسب شان از رونق افتاده و تعداد مراجعین کاهش یافته است
با برگشت طالبان به قدرت سلمان ها نیز میگویند که کار و کسب شان از رونق افتاده و تعداد مراجعین کاهش یافته است

محمد عیسی یک سلمان محلی دیگر در شهر فراه از مشکل مشابهی سخن می گوید.

"به ما گفته اند که ریش ها را تیغ نزنید، ماشین نکنید، فقط خط گرفتن ریش را اجازه داریم. اگر ریش را ماشین کنیم یا بتراشیم ما را زندانی می کنند. بیشتر سلمان ها را برده یک شب دو شب بندی کرده اند به اداره امربالمعروف."

محمد عیسی می گوید که قبل از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان مشتریانی زیادی داشت؛ اما حال وضع تغییر کرده.

"حال مشتریان از ترس هم نمی آیند. ما مثلا مشتریانی داشتیم که هفته به هفته می آمدند ریش خود را ماشین می کردند، خط می گرفتند، به ما یک چیزی می شد. حالا تمام مشتریان ما گم شده. ما هم تمام روز بیکار نشسته ایم درآمد هم نداریم."

یکی از سلمان ها: طالبان به خاطر تراشیدن ریش یک مشتری٬ مرا به زندان انداختند

نوراحمد سلمان دیگر در شهر فراه می گوید که برخی از جوانان به علت وضع این محدویت های طالبان کشور را ترک‌ کرده اند.

"در سابق مشتریان ما زیاد بودند. تراشیدن ریش که بند شد، مشتریان ما به هر طرف رفتند، کشور را ترک گفتند. نصف شان به ایران رفتند، نصف شان اینجا هستند. فعلا هر جوانی را که ببینید ریش مانده است. اگر جور کردن ریش پس آزاد شود تمام مردم هم خوشحال می شوند، سلمان ها خو بیخی خوشحال می شوند چون کار و بار ما پس رونق پیدا می کند."

در جریان بیست سال گذشته برخی از سلمان ها در کابل و تعدادی از ولایات سرمایه گذاری چشمگیری انجام داده و وسایل پیشرفته سلمانی را نیز وارد کرده بودند
در جریان بیست سال گذشته برخی از سلمان ها در کابل و تعدادی از ولایات سرمایه گذاری چشمگیری انجام داده و وسایل پیشرفته سلمانی را نیز وارد کرده بودند

سید احمد فعال مدنی فراه به رادیو آزادی می گوید که در حاکمیت طالبان آزادی فردی جوانان سلب شده.

"در بخش های مختلف بالای جوانان محدودیت ایجاد شده. ما امیدوار هستیم که حکومت فعلی طالبان به جوانان اجازه بدهد که زندگی عادی خود را به پیش ببرند."

اما اختر محمد یک باشنده فراه نظر متفاوتی دارد:

"از زمانی که اسلام به وجود آمده ماندن ریش سنت شده و ماندن آن ثواب دارد. ما باید ریش داشته باشیم برای هر مسلمان ماندن ریش ثواب دارد."

پیش از بازگشت به قدرت در افغانستان، طالبان از رفتارهای معتدلی با مردم حرف زده بودند. این گروه در حاکمیت اولش در افغانستان در سال های نیمه دوم دهه نود میلادی قوانین سختگیرانه ای وضع کرده بود و در آن زمان هم جوانانی که ریش خود را می تراشیدند برای مدتی زندانی می شدند. حال به نظر می رسد که طالبان به همان مسیر سال های گذشته در حرکت هستند.

XS
SM
MD
LG