لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

واشنگتن پُست: طالبان روش های سختگیرانه را اختیار کرده اند


تصویر آرشیف: یک بانو در کابل با نگاه های قهر آمیز به جانب یکی از افراد طالبان می نگرد.
تصویر آرشیف: یک بانو در کابل با نگاه های قهر آمیز به جانب یکی از افراد طالبان می نگرد.

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست در تازه ترین شماره خود مطلبی را مورد نقض حقوق بشر در افغانستان زیر این عنوان به نشر رسانده است: « سازمان عفو بین الملل می گوید که طالبان باید تخطی از موارد حقوق بشری را متوقف بسازند»

این گروه پیشتاز مدافع حقوق بشر با اشاره به محدودیت های که طالبان در برابر زنان و دختران وضع کرده اند و زمینه فعالیت رسانه های آزاد را محدود ساخته اند گفته است که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل باید در این مورد اقدام کند.

واشنگتن پُست در ادامه گفته است که طالبان وعده نرمش در عملکرد خود را داده بودند٬ اما پس از تسلط به قدرت در اگست سال ۲۰۲۱٬ آنان به تدریج روش های سختگیرانه را اختیار کرده اند.

سازمان عفو بین الملل گفته است که در ماه های اخیر طالبان دست به بازداشت غیر قانونی مدافعان حقوق بشر٬ زنان و شخصیت های اکادمیک زده اند.

روزنامه در ادامه از سازمان ملل متحد خواسته است که برای انجام تحقیقات در این مورد به زودی یک میکانیزم را به کار ببندد.

این سازمان همچنان از کشوری های عضو ملل متحد خواسته است تا به مصئونیت افرادی که از حقوق بشر تخطی می کنند پایان داده و عدالت را برای کسانی تامین کنند که قربانی خشونت های طالبان شده اند.

روزنامهٔ واشنگتن ایگزامینر

  • روزنامهٔ واشنگتن ایگزامینر در مطلبی به بحث های که در مجلس نماینده گان امریکا در مورد چگونه گی خروج قوای امریکایی از افغانستان صورت میگیرد٬ تمرکز کرده و نوشته است که نماینده گان جمهوریخواه در بررسی این موضوع چالش های جدی را مطرح کرده اند.

در ادامه این مطلب آمده است که این یک موضوع دشوار تحقیقی است و اعضای حزب جمهوریخواه درمجلس نماینده گان گفته اند که میخواهند بیشتر روی جنبه های مخرب پایان جنگ تمرکز کنند.

یکی از سوالات اساسی این است که چگونه طالبان توانستند در ماه اگست سال ۲۰۲۱ حکومت افغانستان را که از حمایت ایالات متحده نیز برخوردار بود٬ سقوط بدهند؟ این درحالی است که ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف ملیارد ها دالر را به خاطر آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان مصرف کرده بود.

واشنگتن ایگزامینر در ادامه نوشته است که در زمان خروج از افغانستان جوباید و سایر مسوولین نظامی امریکایی گفته بودند که استراتیژی مبارزه با دهشت افگنی در منطقه به قابلیت های امریکا از راه دور متمرکز خواهد بود. اما روزنامه می نویسد ٬ با توجه به این که چنین حملاتی نیاز به جمعآوری معلومات استخباراتی در منطقه دارد٬ دشوار خواهد بود.

روزنامه در ادامه نوشته است٬ در جریان هژده ماه که طالبان قدرت را در کابل به دست گرفته اند٬ صرف یک حمله در تابستان سال ۲۰۲۲ صورت گرفت که در آن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده موفقانه هدف قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG