لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

آغاز سمستر بهاری پوهنتون‌ها؛ مدینه: مثل کبوتری می‌مانیم که بال‌های ما را بسته باشند


شماری از دانشجویان دختر در عقب دروازه یکی از پوهنتون های خصوصی که اجازه داخل شدن برای شان داده نشده است. عکس از آرشیف
شماری از دانشجویان دختر در عقب دروازه یکی از پوهنتون های خصوصی که اجازه داخل شدن برای شان داده نشده است. عکس از آرشیف

سمستر بهاری پوهنتون‌های ولایات سرد سیر از جمله کابل امروز در عدم حضور دختران آغاز شد.

دانشجوایان دختر اما نگران آیندۀ تحصیلی‌شان هستند.

مدینه قاطع مصدق، دانشجوی رشتۀ روانشناسی پوهنتون بلخ می‌گوید که این مسأله برایش بسیار دردآور است که به دختران اجازۀ رفتن به پوهنتون را نداند:
"در پیش چشم و پیش رویمان می‌بینیم که بچه‌ها به درس خواندن می‌روند و بچه‌ها همراه چپترهای‌شان به پوهنتون می‌روند. اما یک دختر به خاطر یک ذهنیت پوچ نمی‌تواند درس بخواند. مثل کبوتری می‌مانیم که بال‌هایمان را بسته باشند."

یک دانشجو در ولایت نیمروز: آنها از شریعت حرف می‌زنند، ولی خلاف شریعت عمل می‌کنند.

یک دختر دانشجو از ولایت نیمروز که نخواست نامش در گزارش نشر شود می‌گوید که سمستر پنجم اقتصاد را تمام کرده و آرزو داشت هر چه زودتر درس‌هایش را تمام کند، اما حکومت طالبان تحصیل دختران را منع کردند.

او این تصمیم طالبان را خلاف علم و روشنایی می‌داند:
"من این سوال را دارم که در کجای شریعت نوشته است که تعلیم و تحصیل برای دختران منع است. آیا آنها به آن اسلام عقیده دارند که ما عقیده داریم یا اسلام آنها جدا است. آنها از شریعت حرف می‌زنند، ولی خلاف شریعت عمل می‌کنند."

او از جامعۀ جهانی و نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که برای تحصیل دختران در افغانستان دادخواهی کنند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در ماه دسامبر سال گذشته دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها تا امر بعدی منع کرد، اما اکنون که دوباره سال تحصیلی جدید آغاز شده، امید می‌رفت که در پاسخ به اعتراضات و واکنش‌های داخلی و بین‌المللی دروازۀ پوهنتون‌ها به روی دختران باز شود.

شماری از دانشجویان دختر پوهنتون کابل با نشر یک نامۀ سرگشاده در صفحات اجتماعی خواستار رفع ممنوعیت تحصیل دختران شدند.

شفیقه: طرح دوم ما اهدای قلم به دانشجویان پسر است تا به وعده‌شان عملی کنند و در کنار ما بیایستند.

آنان از دانشجویان پسر خواستند، همان گونه که وعده داده بودند؛ در کنار دختران بیاستند و تا رفع این ممنوعیت‌ها بر سر صنف‌هایشان حاضر نشوند.

شفیقه فرامرز، دانشجوی رشتۀ اقتصاد در پوهنتون کابل می‌گوید که دانشجویان دختر در تلاش اند تا اجازه تحصیل برایشان داده شود:
"طرح اول برای دانشجویان دختر است که با خواندن کتاب مقابل پوهنتون کابل به حکومت طالبان نشان بدهند که ما خواستار حق تحصیل هستیم و طرح دوم ما اهدای قلم به دانشجویان پسر است تا به وعده‌شان عملی کنند و در کنار ما بیایستند."

در همین حال عبدالرحمن همت، دانشجوی پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، در روز اول آغاز سمستر بهاری (دوشنبه) شمار اندک از دانشجویان پسر به پوهنتون رفتند.

او به رادیو آزادی گفت:
"امروز درس‌ها شروع شد و از تمام دانشجویان پسر خواستند که امروز سر صنف‌شان حاضر شوند. اکثر از دانشجویان به همان شعار یا‌ همه‌ یا‌ هیچکس ماندند و به پوهنتون نرفتند. من هم دور و بر پوهنتون رفتم و دیدم که دانشجویان کم آمده بودند. دانشجویان دختر برنامه دارند تا به پوهنتون بی‌آیند اگر نتوانستند وارد پوهنتون شوند، مقابل دروازه پوهنتون کابل به کتابخوانی بپردازند"

رادیو آزادی خواست در مورد رفع ممنوعیت تحصیل دختران با ضیاءالله هاشمی سخنگوی وزرات تحصیلات عالی حکومت طالبان صحبت کند اما او به تماس‌ها پاسخ نداد.

او اما پیش از این در پاسخ به چنین پرسش‌های به رادیو آزادی گفته بود که در حال حاضر زنان و دختران مکلف به اطاعت هستند.

قابل یادآوری است که در کنار ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، حکومت طالبان در ماه دسامبر ۲۰۲۲ دختران و زنان را از رفتن به پوهنتون‌ها منع کرد.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گستردۀ داخلی و خارجی را در پی داشت، با این وجود تا به حال این ممنوعیت رفع نشده است.

XS
SM
MD
LG