لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

سازمان عفو بین الملل طالبان را به نقض شدید و بی رحمانهٔ حقوق بشر در افغانستان متهم کرد


تصویر آرشیف: طالبان مسلح در کابل
تصویر آرشیف: طالبان مسلح در کابل

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که وضعیت حقوق بشر در افغانستان به سرعت رو به وخامت است.

در اعلامیۀ این سازمان که اواخر روز یکشنبه به نشر رسیده، به نقل از اگنس کالمارد، منشی عمومی این سازمان آمده که نقض بی‌رحمانۀ حقوق بشر از سوی طالبان در افغانستان ادامه دارد.

او با اشاره به بازداشت فعالان مدنی و حقوق بشری، استادان پوهنتون‌ها، خبرنگاران و سایرافراد توسط طالبان گفته که این افراد به دلیل انتقاد از سیاست‌های طالبان به گونۀ خودسرانه و غیرقانونی بازداشت شده اند، در حالی که خانواده‌هایشان از حال آنها بی‌خبر مانده اند.

منشی عمومی سازمان عفو بین‌الملل افزوده است:

"اخیراً کسانی که از سیاست‌های نادرست طالبان انتقاد می‌کنند، بدون هیچ دلیلی دستگیر شده اند و آنها همچنان به ظلم و ستم بر دختران و زنان ادامه می‌دهند."

سازمان عفو بین‌الملل این موضوع را در آستانۀ هشتم مارچ٬ روز جهانی همبستگی زنان٬ بیان کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز دوشنبه در گفتگو با رادیو آزادی این موضوع را رد کرد که حکومت آنها بدون هیچ دلیلی افراد را بازداشت و خودسرانه به زندان می‌اندازد.

"این انتقادها بیجا هستند حکومت و نظام بر سر اقتدار طبعاً گاهی اوقات جلو مخالفین یا اشخاص شریری را می‌گیرد که حرکاتی را برضد نظام انجام می‌دهند."

یکی از بازداشت شده ها: مرا دو ساعت به طور متواتر لت و کوب کردند تا بیهوش شدم

در دو ماه گذشته، طالبان نرگس سادات مدافع حقوق زنان، اسماعیل مشعل استاد پوهنتون، فردین فدایی فعال مدنی، زکریا اصولی نویسنده، مرتضی بهبودی خبرنگار افغانی‌الاصل فرانسوی، قیس خان وکیلی سناتور سابق و یار محمد مجروح و اسماعیل رحمانی، دو تن از خبرنگاران را بازداشت کرده اند، اما برخی از آنها دوباره آزاد شده اند.

رادیو آزادی با تعدادی از آنانی که در روزهای اخیر از زندان طالبان رها شده اند، تماس گرفت، اما آنان به دلیل مشکلات امنیتی از گفتگو خودداری کردند و برخی دیگر به تماس‌ها و پیام‌های ما پاسخ ندادند.

اسماعیل مشعل یکی از فعالان مدنی افغانستان که حدود یک ماه در کابل زندانی بود و به تازه گی به قید ضمانت رها شده است
اسماعیل مشعل یکی از فعالان مدنی افغانستان که حدود یک ماه در کابل زندانی بود و به تازه گی به قید ضمانت رها شده است

با این حال یک فرد آزاد شده از بازداشت طالبان که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نام و صدایش در این گزارش منتشر شود، این نگرانی سازمان عفو بین الملل را بجا خواند و با فرستادن پیامی به رادیو آزادی نوشته که طالبان بدون توجه به قوانین و اصول، افغان‌های فعال را بازداشت و در زندان به شدت شکنجه می‌کنند.

او در بارۀ تجربۀ خودش نوشته است: "پس از گرفتاری دو ساعت به گونه دوامدار مورد لت و کوب قرار گرفتم تا این که از هوش رفتم، وقتی به هوش آمدم تمام بدنم کبود شده بود و خون دستانم لخته بسته کرده بود."

عفو بین‌الملل نیز در اعلامیۀ اخیر خود گفته است که آنها بارها نقض حقوق بشر و جنایات طالبان را مستند کرده اند.

چنین ادعا‌ها همواره از سوی حکومت طالبان رد شده است.

طالبان پس از به قدرت رسیدن، سلسلۀ بازداشت افغان‌هایی را آغاز کردند که از سیاست‌های آنها انتقاد می‌کنند.

این روند بازداشت با بازداشت دختران و زنانی آغاز شد که در کابل و برخی ولایت‌های دیگر به جاده‌ها برآمدند و برای دادخواهی به حقوق خود صدا بلند کردند.

XS
SM
MD
LG