لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

 گلوب اند میل: طالبان در مزارشریف در جستجو مسوول قتل والی خود بودند که انفجار دومی شهر را تکان داد


انفجار در شهر مزار شریف ولایت بلخ٬ خبرنگاران را هدف قرار داد
انفجار در شهر مزار شریف ولایت بلخ٬ خبرنگاران را هدف قرار داد

یک تعداد از رسانه های چاپی غرب در مورد انفجار روز شنبه در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ مطالبی را به نشر رسانده اند .

روزنامه گلوب اند میل

  • روزنامه گلوب اند میل می نویسد این حادثه دو روز بعد از آن به وقوع پیوست که در یک انفجار در بنای ولایت بلخ والی طالبان در این ولایت محمد داوود مزمل با دو تن دیگر کشته شدند. مسوولیت این حمله را گروه دولت اسلامی داعش به عهده گرفت . به باور روزنامه طالبان هنوز در تلاش پیدا کردن مسوولین قتل والی خود بودند که این انفجار شهر را تکان داد.

نشریه میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین تصاویر از قربانیان حمله روز شنبه را به نشر رسانده است . در یکی از این تصاویر سه نفر دیده میشوند که با لباس خون آلود گریه می کنند.

میل آنلاین هم در اشاره به حادثه روز پنجشنبه نوشته است که از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به این سو که طالبان بقدرت رسیدند ، والی بلخ بلند رتبه ترین مقام آنها بود که کشته می شود.

روزنامه نیویارک پُست سه تصویر حادثه روز شنبه را چاپ کرده که در یکی افراد خون آلود نشسته اند ، در عکس دیگر یک خبرنگار کمره شکسته خودرا بدست گرفته و تصویر سومی اتاقی را نشان میدهد که انفجار در آن صورت گرفته و چوکی ها و دیگر وسايل شکسته و ریخته دیده می شوند.

نیویارک پُست می نویسد بعد از به قدرت رسیدن طالبان تنها گروه داعش است که بر گزمه های طالبان و اقلیت شیعه ها حملات مکرر را انجام داده است.

روزنامه واشنگتن اگزامینر

  • روزنامه واشنگتن اگزامینر در شماره اخیر خود مطلبی را به قلم یک مسوول مهاجرین بنام Kathryn Chovanes کاترین چو وانس در مورد بیرون کردن پناهجویان از افغانستان به نشر رسانده است.

چووانس از قول یک ترجمان افغان قوای امریکائی در افغانستان به نام امام می نویسد که گفته است از جمله کسانی بود که تحت تعقیب طالبان قرار داشت . امام می گوید در ماه اگست سال ۲۰۲۱ بعد از خروج قوای امریکا از افغانستان به او زنگ آمد که با پاسپورت خود به میدان هوائی برود. اما ادعا میکند که این اقدام یک دامی از سوی طالبان برای او بود.

در ادامه مطلب چووانیس در روزنامه واشنگتن اگزامینر می خوانیم که او بعد از یک مدت کوتاه با چند تن از همکاران خود یک برنامه تخلیه افراد از افغانستان را ترتیب داد ، ولی درآغاز او با این کار آشنائی نداشت و از طرزالعمل حکومت های خارجی هم در این رابطه آگاه نبود ، اما باز هم از این فعالیت رضاکارانه خود دست بر نداشت.

نویسنده در ادامه می نویسد که آنها چند هفته با امام کار کردند، به او تلفون نو دادند او را به یک جای امن بردند و چند ماه بعد توانستند او را از افغانستان خارج کنند.

به نوشته روزنامه واشنگتن اگزامینر امام اکنون در ایالت کالفورنیای امریکا بود و باش دارد و تلاش می کند در برآمدن آنعده افغانهای که در کشور خود به خطر رو به رو هستند کمک کند.

XS
SM
MD
LG