لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

سرمنشی ملل متحد: حضور ۲۳ گروه مسلح فعال در افغانستان به ثبت رسیده است


آرشیف - انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آرشیف - انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

سرمنشی سازمان ملل متحد بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان را نگران کننده خوانده است.

انتونیو گوترش در جریان سخنرانی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۸ مارچ گفت که ۲۳ گروه مسلح را که در افغانستان ادعا فعالیت‌های مسلحانه انجام می‌کنند، ثبت کرده‌اند.

در گزارشی‌که در آن سخنان گوترش نقل شده، آمده که سه گروه از این گروه‌های فعال مسلح عبارتند از جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی افغانستان و جنبش آزادی، ملی و اسلامی افغانستان که در هلمند، کابل، کندهار، کاپیسا فعال اند و مسئولیت بسیاری از حملات در ولایات ننگرهار، نورستان و پنجشیر را بر عهده گرفته اند.

به گفته آقای گوترش، در کنار فعالیت این گروه‌های مسلح، رویداد‌های امنیتی نیز در افغانستان افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات او، تعداد مجموعی حوادث امنیتی مرتبط با جنگ و تلفات غیر نظامی از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۳ نسبت به زمان مشابه سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ افزایش را نشان می‌دهد.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که تنها در این حدود سه ماه، ۱۲۰۱ حادثه امنیتی در افغانستان ثبت شده که در زمان مشابه آن در سال گذشته ۱۰۸۸ واقعه به ثبت رسیده است.

این در حالی‌ست که برخی از شهروندان افغانستان نیز از وضعیت امنیتی کنونی شکایت دارند.

دو تن از باشنده‌های ولایت‌های کابل و بلخ که نمی‌خواهند نام‌شان در این گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند: "اخیراً وضعیت شهر کابل بدتر شده‌است، دزدی‌های مسلحانه در روز روشن صورت می‌گیرد، مردم وحشت‌زده می‌شوند و انفجارهایی نیز صورت می‌گیرد، حتی امروز یک انفجار در کابل رخ داد که نشان‌دهنده وضعیت بسیار بدی است."

"در این اواخر حوادث امنیتی در ولایات مختلف کشور افزایش یافته است، همین امروز انفجارهایی در بلخ و کابل رخ داد که مردم را نگران کرده است. حاکمان نظام ادعا می‌کنند که امنیت را تأمین کرده‌اند، اما آنان در این زمینه ناکام مانده اند."

در پاسخ به این همه نگرانی‌ها، حکومت طالبان این ادعاها را نادرست و دور از واقعیت می‌خواند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که هیچ گروه مسلحی در افغانستان نمی تواند مردم و نظام آن‌ها را تهدید کند:
"هیچ گروه تروریستی در افغانستان وجود ندارد، پدیده موسوم به داعش تحت کنترل است. هیچ گروه تروریستی دیگری وجود ندارد، هیچ تهدیدی احساس نمی‌شود، چیزی‌که سازمان ملل می‌گوید من آن را تأیید نمی‌کنم، همه حرف‌های خیالی هستند، آنان سعی دارند بی‌ثباتی را در افغانستان ایجاد کنند."

سازمان ملل متحد در حالی از افزایش حوادث امنیتی در افغانستان صحبت می‌کند که روز پنجشنبه دو انفجار جداگانه در کابل و ولایت بلخ رخ داد که در این دو رویداد به شمول والی طالبان در بلخ سه تن کشته و دو نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG