لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

اداره نجات کودکان خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان شد


لیسه عالی زرغونه در شهر کابل. عکس از آرشیف
لیسه عالی زرغونه در شهر کابل. عکس از آرشیف

عالیه باشندهٔ کندهار و صنف هشت مکتب است که محدودیت طالبان مبنی بر نرفتن دختران به مکتب او را نا امید کرده‌است.

او از حکومت طالبان می‌خواهد که سال روان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه بدهد که به مکتب بروند: "زمانی‌که مکتب نباشد، کورس نباشد، پوهنتون نباشد، آن‌جا هیچ روشنایی وجود ندارد، به انسان از یک آیندهٔ تاریک هشدار می‌دهد که این بسیار نتیجهٔ بدی دارد، نگرانی مردم در این مورد بسیار زیاد است، باید هرچه زودتر مکاتب باز شوند."

عبدالباری عابد که باشندهٔ ننگرهار است می‌گوید، دو تن از خواهرانش به‌خاطر محدودیت طالبان بر تحصیل دختران خانه‌نشین شده‌اند که به‌گفتهٔ او هر دوی‌شان نگران آیندهٔ‌شان هستند: "دو تن از خواهران من به علت بسته شدن مکاتب در خانه زندانی هستند، از زمانی‌که دروازه‌های مکاتب بسته شده آن‌ها هر روز گریه می‌کنند و نگران هستند، نگران آیندهٔ‌شان هستند، ما امیدوار هستیم که دروازه‌های مکاتب به روی دختران باز شوند."

با حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شدند.

سازمان حمایت از کودکان (سیف دچلدرین) می‌گوید، اگر طالبان محدودیت‌های‌شان بر تحصیل دختران را فوراً برندارند، ازدواج‌های زیرسن و فقر افزایش خواهد یافت.

سیف د چلدرن در اعلامیهٔ که روز پنجشنبه در وب‌سایتش منتشر کرده گفته است، در حالی‌که مکاتب هفتهٔ پیش‌رو برای آغاز سال نو تعلیمی در افغانستان آمادگی می‌گیرند، دختران بالاتر از صنف ششم که ۱۸ ماه می‌شود که از رفتن به مکتب محروم شده‌اند، دوباره اجازه رفتن به مکتب برای‌شان داده شود.

این ادارهٔ حمایت از کودکان هشدار می‌دهد که اگر طالبان این محدودیت را لغو نکنند، ازدواج‌های زیر سن افزایش می‌یابد، فقر در خانواده‌ها بیشتر می‌شود و نیمی از نسل آینده از نیروی کار دور خواهد ماند.

این اداره گفته است، از زمانی‌که طالبان دوباره قدرت را در افغانستان به دست آوردند، بیشتر از ۳ میلیون دختری‌که در مکاتب متوسطه و لیسه مصروف آموزش بودند از این حق محروم شده‌اند.

سیف د چلدرن که خواستار لغو فوری این محدودیت است می‌گوید، زمانی‌که مکاتب در اوایل ماه حمل آغاز می‌شوند، به دختران باید اجازه داده شود تا به مکتب بروند.

در همین حال شماری از اعضای پارلمان بریتانیا از جامعهٔ جهانی خواسته اند که با طالبان در مورد بازگشایی مکاتب دختران گفت‌وگو کند.

آن‌ها بر این تصمیم طالبان انتقاد کرده و گفته اند، در حال ۸۵۰ هزار دانش‌آموز دختر از آموزش متوسطه محروم اند.

طالبان تا اکنون در مورد این خواست سیف د چلدرن و اعضای پارلمان بریتانیا چیزی نگفته اند.

از سخنگوی حکومت طالبان در مورد آغاز مکاتب در ماه حمل پرسیدیم، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما پیش از این مقام‌های طالبان بارها گفته‌اند که مخالف آموزش دختران نیستند، اما محدودیت بر تحصیل آن‌ها را تا امر ثانی گفته اند، امر ثانی که نزدیک به ۱۸ ماه به تأخیر افتاده و طالبان تا اکنون هم تصمیم‌شان را در مورد پایان دادن محدودیت بر تحصیل دختران تغییر نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG