لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

عفو بین‌الملل: وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان آرزوهای آن‌ها را از بین برده ‌است


اعتراض شماری از زنان در کابل
اعتراض شماری از زنان در کابل

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، طالبان با وضع محدودیت بر زنان و دختران آروزهای آن‌ها را از بین برده ‌اند.

بخش جنوب آسیای این سازمان صبح روز دوشنبه ویدیویی را در صفحهٔ توییترش نشر کرده که در آن بر محدودیت‌های طالبان بر تحصیل دختران و زنان افغان تمرکز شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نوشته است، آموزش دختران و زنان یک فکتور مهم است و جامعه‌ای که زنان و دختران آن از تحصیل محروم می‌شوند، آسیب می‌بیند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌افزاید، طی ۲۰ سال گذشته ۳.۵ میلیون دختر در افغانستان توانستند که دورهٔ آموزشی‌شان را در مکتب تکمیل کنند و آن‌ها انتظار داشتند که یک روز داکتر، ساینس‌دان، خبرنگار و در دیگر بخش‌ها مهارت کسب کنند، اما به قول این سازمان، اکنون به علت محدودیت‌های طالبان بالای زنان و دختران افغان همه چیز تغییر کرده است.

این ادارهٔ حمایت از حقوق بشری می‌گوید، در حالی که بسته شدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم به سطح ملی و بین‌المللی نکوهش شده است، اما طالبان باز هم تصمیم‌شان را تغییر نداده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از همه می‌خواهد که به حمایت از دختران و زنان افغان از طالبان بخواهند که به دختران اجازۀ تحصیل را بدهند.

۵۳۹ رزو پیش طالبان مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم و نزدیک به چهار ماه پیش پوهنتون‌ها را به روی آن‌ها بستند، اما دلیل واضح و روشنی در مورد این محدودیت‌شان هنوز هم ارائه نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که تا امر ثانی و تهیهٔ طرح مکاتب و پوهنتون‌ها بسته خواهند بود.

دختران در یکی از مکاتب لوگر. عکس از آرشیف
دختران در یکی از مکاتب لوگر. عکس از آرشیف

اما دخترانی که محدودیت طالبان آن‌ها را از تحصیل محروم کرده است، می‌گویند، دیگر تحمل ندارند.

یکی از دانش‌آموزان صنف ۱۱‌ام مکتب در ننگرهار که از سوی طالبان از رفتن به مکتب منع شده و نمی‌خواهد نامش در گزارش نشر شود، با اشاره به محدودیت‌های طالبان به رادیو آزادی گفت:
"نمی‌توانیم بدون محرم جای بریم، زمینهٔ درس خواندن و کار کردن برای ما مساعد نیست، اگر یک زن از خانه بیرون شود و محرم همراه او نباشد، با مشکلات زیادی مواجه می‌شود."

نه تنها آروز‌های یک دختر بلکه از همه ملت از بین می‌رود

یکی دیگر از دانش‌آموزان دختر در کابل که او هم به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش نشر شود، نگران ادامهٔ محدودیت‌ها از طالبان است:
"خوشحالی را که سال‌ها پیش داشتیم، اکنون نداریم، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، من مطمین هستم که دختران افغان به صفر بر می‌گردند، نه تنها آروز‌های یک دختر بلکه از همه ملت از بین می‌رود."

این نگرانی را برنامهٔ جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز صبح روز دوشنبه در صفحهٔ توییترش مطرح کرده است.

این اداره گفته است، دختران و زنان در افغانستان به علت بحران‌های بشری و اقتصادی و محدودیت‌های اعمال شده بر آن‌ها به شدت متاثر شده‌اند.

اما طالبان با وجود محدودیت‌ها بالای زنان و دختران افغان می‌گویند، آن‌ها همه حقوق زنان را داده‌اند، اما به گونهٔ آشکار بجز از ایجاد محدودیت، برای پیشرفت و سهولت زنان کاری نکرده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG