لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

نشست امنیت جهانی؛ انتقاد برخی از اشتراک کننده‌ها از طالبان در تامین امنیت و حقوق زنان


شماری از نیروهای حکومت طالبان - عکس از آرشیف
شماری از نیروهای حکومت طالبان - عکس از آرشیف

یکی از نظامیان حکومت جمهوری پیشین ادعا می‌کند توسط طالبان بازداشت و شکنجه شده‌است.

او که نمی‌خواهد به علت مشکلات امنیتی نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی ادعا می‌کند که سه ماه پیش در ولایت پنجشیر توسط افراد طالبان بازداشت شد و در زمان گذشتاندن دورهٔ بازداشتش به شدت شکنجه شده‌است.

او می‌گوید: "توسط گروه طالبان بازداشت شدیم، ما را بسیار شکنجه کردند، در برق می‌دادند، با کیبل می‌زدند، جان ما را لچ {برهنه} می‌کردند، در آب یخ ما را می‌ماندند، زیاد ما را شکنجه کردند، مدت سه ماه که بندی بودیم ما را هر رقم شکنجه کردند."

او همچنان ادعا می‌کند که اکنون به گونهٔ پنهانی زندگی می‌کند و از وضعیت اقتصادی و صحی خوبی برخوردار نیست.

پیش از این نیز خانواده‌های زیادی از نظامیان و کارمندان جمهوری مخلوع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرده که طالبان اعضای‌شان را بازداشت، شکنجه، ناپدید و حتی کشته اند. آنان طالبان را به انتقام‌گیری متهم کرده‌اند.

این در حالی‌ است که در آخرین روز نشست جهانی امنیتی که در دوحه پایتخت قطر برگزار شده بود، مقام‌ها و فعالین پیشین در حکومت جمهوری پیشین، طالبان را بر عدم تأمین امنیت، رشد اقتصادی و محدودیت بر زنان افغان متهم کردند.

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

فوزیه کوفی از اشتراک کنندگان نشست جهانی امنیتی در دوحه به رادیو آزادی گفت: "طالبان ادعای‌شان این بود که در افغانستان می‌توانند تأمین امنیت کنند، اما در یک‌و‌نیم سال گذشته که آن‌ها آمدند همچنان حملات انتحاری علیه مردم بی‌گناه و ملکی ادامه داشته، خود طالبان باعث کشتن بسیار زیادی از مردم به عناوین مختلف شدند."

فوزیه کوفی می‌افزاید که توقع‌شان از تمام این‌گونه نشست‌ها این است که فشاری که لازم است بر طالبان وارد شود تا طالبان در برابر مردم افغانستان پاسخ‌گو شوند.

حکمت خلیل کرزی
حکمت خلیل کرزی

در همین‌حال، حکمت خلیل کررزی معاون پیشین وزارت خارجۀ جمهوری مخلوع افغانستان، از دیگر اشتراک کنندگان در این نشست گفت، در حالی‌که طالبان دختران را به اساس دین از تحصیل محروم می‌کنند، اما در اسلام این یک امر واجب است.

حکمت خلیل کرزی افزود، نخست و مهم‌تر از همه، دختران باید بتوانند به مکتب بروند، برای این‌که بتوانند در مورد آیندهٔ خود تصمیم بگیرند، برای این‌که بتوانند مسیر زندگی خود را تعیین کنند و دولتی داشته باشند که نمایندهٔ همه افغان‌ها باشد، نه فقط یک قشر خاص از مردم.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان با رد این ادعا‌ها و نگرانی‌ها به رادیو آزادی گفت: "در تمام کشور امنیت سراسری تأمین است، سرحدات و مرز‌های افغانستان نسبت به هر زمان دیگر محفوظ و مصون هستند، جنگ ۴۴ ساله به پایان رسید، تمام امورات نظام به گونه نورمال و عادی ادامه دارد در عرصهٔ اقتصاد، تجارت و تعلیم ادعای نادرست صورت می‌گیرد که از طرف امارت اسلامی گویا ا فراد ادارهٔ قبلی هدف قرار داده می‌شود، شما در جریان هستید که عفو عمومی اعلام شد و این پابرجاست."

این در حالی‌ست که انستیتوت اقتصاد و صلح در گزارش سالانه‌اش زیر نام "شاخص جهانی تروریزم" که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته، افغانستان برای چهارمین سال متوالی در صدر کشورهای متأثر از ‌هراس‌افگنی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲، ۲۶ ولایت افغانستان گواه حملات هراس‌افگنی بوده که در نتیجۀ این حملات ۶۳۳ نفر کشته شدند که تنها ۵۴۹ تن در کابل در حملات هراس‌افگنی کشته‌ شده‌اند.

با این حال، سازمان‌های مختلف بین‌المللی نیز طالبان را متهم کرده‌اند که از زمان حاکمیت‌شان و با وجود عفو عمومی صد‌ها تن از نظامیان، خبرنگاران، فعالان مدنی و سیاسی را به گونهٔ خودسرانه بازداشت، شکنجه ناپدید و یا کشته اند، آن‌چه که طالبان همواره آن را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG