لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

معتادان تداوی شده در ارزگان نگران اند که در نبود فرصتهای کاری بار دیگر معتاد خواهند شد


ولایت ارزگان در نقشه افغانستان
ولایت ارزگان در نقشه افغانستان

معتادان تداوی شده نگران اند که اگر زمینه کار برای آنان فراهم نشود، به دلیل دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر، دوباره معتاد خواهند شد.

شماری از این معتادان در ارزگان میگویند، با ترک اعتیاد و برگشت به خانه ماهها است که بیکار اند و همانند زمان اعتیاد بار دوش خانواده های خود اند.

در گوشه یی از شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان محلی که در گذشته در آن معتادان مواد مخدر گِردهم میآمدند، حال اینجا به محل تجمع کسانی مبدل شده که مواد مخدر را ترک کرده اند.

زین الله که تازه از مرکز تداوی معتادان در شهر ترینکوت مرخص شده، نگران آن است که در نبود کار و سرگرمی، بار دیگر به جمع دوستان قبلی اش بر گردد و دوباره به مواد مخدر معتاد شود.

" برای همه ما باید زمینه کار فراهم شود، چون ضرب المثل است که میگوید: از بیکار خدا بیزار است. بناءً از بیکاری هر فساد و هر عمل بد به وجود آمده میتواند."

هنوز هم در بسیاری از ولایات افغانستان افراد معتاد هستند که در انتظار تداوی و برگشت به خانه های شان اند.
هنوز هم در بسیاری از ولایات افغانستان افراد معتاد هستند که در انتظار تداوی و برگشت به خانه های شان اند.

صدیق الله معتاد دیگر که پس از پنج سال اعتیاد، تازه مواد مخدر را ترک کرده و به جمع دوستانش در شهر ترینکوت برگشته، نگران آن است که به دلیل نبود فرصت کار، دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر بار دیگر وی را در دام اعتیاد قرار ندهد.

مسوولان محلی در ارزگان: میزان مراجعه معتادان به مرکز تداوی معتاد ها٬ کاهش یافته است

" اگر برای ما زمینه کار فراهم شود خیلی خوب خواهد شد، اگر کار و سرگرمی نباشد وضعیت بدتر میشود. هر کسب و کار را بلد استم و از دستم هر کاری ساخته است."

مسوولان محلی حکومت طالبان در ولایت ارزگان ادعا میکنند که با منع کشت کوکنار، تولید مواد مخدر و جمعآوری معتادان، میزان مراجعه معتادان به مراکز ترک اعتیاد نیز کمتر شده است.

مولوی فتح الله خان معاون ریاست صحت عامه ولایت ارزگان میگوید، ارایه خدمات صحی در مرکز بیست بستر تداوی معتادان در این ولایت ادامه دارد، اما با توجه به تعداد معتادان، بسترهای موجود کافی نیست.

" به وزارت صحت عامه معلومات دادیم و گفتیم که مرکز بیست بستر در ولایت ارزگان کفایت نمیکند و آنان نیز این خواست ما را پذیرفته اند و قرار است این مرکز به مرکز یک صد بستر ارتقا یابد."

ارزگان از جمله (۲۲) ولایتی است که بیشترین کوکنار افغانستان در آن کشت میشود و در این اواخر گزارشهای وجود داشته که به دلیل کمبود امکانات صحی در این ولایت، برخی از زنان و کودکان برای تسکین درد بجای ادویه مجاز، از مواد مخدر استفاده میکنند.

گزارش: شریف الله شرافت

XS
SM
MD
LG