لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

نشریهٔ پیپلز دیسپچ: افزایش بیکاری در افغانستان بحران اقتصادی را تشدید کرده است


تعدادی از افرادی که در نتیجه تحولات یک و نیم سال گذشته کار خود را در افغانستان از دست داده و روی جاده ها در انتظار یافتن کار نا امیدانه نشسته اند
تعدادی از افرادی که در نتیجه تحولات یک و نیم سال گذشته کار خود را در افغانستان از دست داده و روی جاده ها در انتظار یافتن کار نا امیدانه نشسته اند

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست سرگذشت یک دختر افغان را نشر کرده است که در سن ۱۳ سالگی به شوهر داده شده بود.

پدر این دختر به مواد مخدر معتاد بود و این خانم از روز اول ازدواج به این فکر بود که شوهرش را ترک کند. بالاخر او از شوهرش جدا شده و با کسی دیگری عروسی می کند.

روزنامه می نویسد این خانم اکنون در دوره طالبان دوباره در حال فرار است زیرا ممکن است به اتهام ارتکاب به زنا٬ زندانی شود.

در ادامه مطلب واشنگتن پُست می خوانیم که این خانم از غرب افغانستان است و در دوره جمهوریت بخاطری که شوهرش او را لت و کوب میکرد طلاق گرفته بود، اما شوهرش به محکمه نرفته بود که به حساب طالبان طلاق وی باطل است و ازدواج دوم او هم درست نیست.

روزنامه از قول یک تعداد قضات و وکلای سابق می نویسد که هزاران زن افغان هستند که در حکومت قبلی بدون رفتن شوهران شان به محکمه طلاق گرفته اند و اکنون در دوره طالبان با خطر زندانی شدن رو به رو می باشند.

روزنامه همچنان به استناد قاضی ها و سارانولان سابق می نویسد که در نظام قبلی طلاق آن عده از خانم ها قبول شده که بخاطر ظلم و یا ضرب و شتم شوهران شان خانه را ترک کرده اند و یا شوهران شان به مواد مخدر مبتلا بودند.

در بخش دیگر می خوانیم که در سال ۲۰۲۱ بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان صلاحیت طلاق تنها بدست مردان است ، مخصوصا آن مردانی که با طالبان روابط نزدیک دارند.

پیپلز دیسپچ

  • یک نشریه دیگر غربی پیپلز دیسپچ نوشته است که از زمان بقدرت رسیدن طالبان در افغانستان هزاران افغان کار خود را از دست داده اند.

به باور این نشریه بخاطر تحریم های ایالات متحده، موانع در کارهای تجارتی و کم شدن سرمایه گذاری خارجی از هر سه خانواده افغان دوی آنها به کمبود مواد اولیه خوراکی رو به رو میباشند.

پیپلز دیسپچ در ادامه به استناد گزارش اخیر گزارشگر خاص ملل متحد در مورد وضیعت بشری در افغانستان ریچار بینیت نوشته که می گوید از زمان به قدرت رسیدن طالبان در بخش های زراعتی ، خدمات ملکی و بازسازی بسیار مردم کارهای خود را از دست داده اند که تعداد آنها به کم و بیش ۷۰۰ هزار نفر میرسد.

گزارشگر خاص ملل متحد در مورد وضیعت بشری در افغانستان در گزارش نو خود وضیعت افغانستان را از ماه جولای تا ماه دسمبر سال گذشته بررسی کرده است.

نشریه ایفننگ ستندرد

  • نشریه ایفننگ ستندرد چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در مورد بیرون کردن آن عده افغانها از کشورشان نوشته که در دو دهه گذشته با قوای بریتانوی در افغانستان کار کرده اند.


به باور این نشریه هنوز هم در حدود هزار تن از این افغانها در افغانستان اند که با نظامیان بریتانوی کار کرده و باید به بریتانیا انتقال داده شوند .

بریتانیا در ماه اپریل سال ۲۰۲۱ یک برنامه را طرح کرد که هدف از آن انتقال تمام افغانهای بودکه با نظامیان بریتانوی کار کرده اند .

از روی این برنامه ده ها هزار نفر به بریتانیا انتقال داده شدند که دوسیه های بیش از ۵۰ هزار نفر آنها هنوز نهایی نشده است .

XS
SM
MD
LG