لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

کمبود داکتران متخصص در کابل؛ بیماران زیادی سرگردان و در تلاش یافتن داکتران با تجربه اند


بیماران شکایت دارند که بسیاری از داکتران متخصص و با تجربه کشور را ترک کرده اند
بیماران شکایت دارند که بسیاری از داکتران متخصص و با تجربه کشور را ترک کرده اند

تعدادی از باشندگان کابل می‌گویند، اخیراً شمار داکتران متخصص در این شهر کاهش یافته است.

آنان به رادیو آزادی گفتند، حالا کمتر به داکتر مراجعه می‌کنند، بخاطری که تشخیص درست وجود ندارد و در برخی موارد تداوی و معالجه‌شان موثر نیست.

محبوبه بانوی که ۲۹ سال قبل به اثر اصابت راکت یک پایش قطع شده و در این مدت تحت تداوی و معالجۀ داکتران مختلف قرار دارد به رادیو آزادی گفت، حالا همانند سال‌های قبل داکتران ورزیده و لایق در افغانستان باقی نمانده تا زخم پایش را درمان کنند.

"پای قطع شدگی من یک زخم دارد، وقتی قبلاً در شفاخانه‌ها می‌رفتم، داکتران ورزیده و متخصصین لایق بود، اما از وقتی که امارت آمده داکتران ما افغانستان را ترک کردن و فعلا داکترانی نمانده که به مشکل من رسیدگی درست کند، از مجبوریت خودم زخم خود را پانسمان می‌کنم."

در گذشته متخصصین طبی در بخش های گوناگون برای بیماران خدمات ارائه می کردند٬ اما در این اواخر دسترسی بیماران به خدمات با کیفیت اندک است
در گذشته متخصصین طبی در بخش های گوناگون برای بیماران خدمات ارائه می کردند٬ اما در این اواخر دسترسی بیماران به خدمات با کیفیت اندک است

محمدالله، یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید، چند روز قبل نواسۀ خوردسالش بیمار شد و پس از مراجعه به داکتر و درمان، بالایش حملۀ شدید آمد و نزدیک بود او را از دست بدهند.

او به رادیو آزادی گفت:

"طرف‌های شام بود که بالایش حمله آمد و نزدیک بود که بمیرد، عاجل او را به شفاخانه بردیم و در آنجا دوشب بستری ماند و برایش سیروم تطبیق کردند، یک چند افغانی خرچ ما شد و دوباره برگشیتم این داکتران به هیچ چیزی نمی‌فهمند."

آنان می‌گویند، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، شمار زیادی از داکتران متخصص، به دلایل مختلف افغانستان را ترک کرده اند.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان: ما با داکترانی که کشور را ترک کرده اند در تماس هستیم تا بتوانیم همکاری آنان را جلب کنیم

در همین حال برخی از داکتران افغان که قبلا عملیات‌های بزرگ را در افغانستان انجام می‌دادند و روزانه بیماران زیادی را درمان می‌کردند، ادعا می‌کنند که به دلیل مصئون نبودن فضای کاری افغانستان را ترک کردند.

از این میان نبيل پاكطين، متخصص بيمارى‌هاى داخله، قلبى و تنفسى که اکنون در جرمنی زندگی می‌کند، به رادیو آزادی گفت:

"روزمره بعد از وقت رسمی حدود ۵۰ مریض او پی دی داشتم، بین پنج تا ده عملیات‌های پروسیجرهای مداخلوی قلبی را انجام می‌دادم، اما متاسفانه برای ما اخطاریه داده شد، بیشتر داکتران ما ترور شدند، خانواده‌ها و اولادهایشان اختطاف شدند، من این کار را تحمل کرده نتوانستم و مجبور شدم که کشور را ترک کنم."

پیش از این نیز گزارش‌هایی از اختطاف داکتران و یا اعضای خانواده‌هایشان از سوی آدم ربایان به نشر رسیده است.

در برخی موارد بیماران مجبور میشوند با مراجعه به دواخانه ها ادویه خود سر مصرف کنند
در برخی موارد بیماران مجبور میشوند با مراجعه به دواخانه ها ادویه خود سر مصرف کنند

از سوی دیگر وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که تلاش‌ها به هدف بلند بردن ارتقا ظرفیت داکتران در داخل کشور ادامه دارد.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، مقام‌های این وزارت اخیراً درنشستی با داکتران افغان که در بیرون از کشور بسر می‌برند، خواهان همکاری‌شان در این زمینه شدند.

"هدف این است تا داکترانی که در بیرون از کشور زندگی می‌کنند و در آنجا مصروف عرضۀ خدمات صحی هستند، از تجارب‌شان در افغانستان استفاده شود، اگر بخواهند به افغانستان بیایند امکانات برایشان فراهم می‌شود، داکتران افغان نشان دادند که در بخش بلند بردن ظرفیت داکتران در داخل کشور همکاری می‌کنند."

پیش از این نیز شماری از بیمارداران از نبود امکانات درست و مراکز صحی در مناطق دور دست افغانستان و پائین بودن کیفیت داروها شکایت کرده بودند.

چیزی که پیش از این برخی از نهادهای بین‌المللی نیز از آن ابراز نگرانی کرده و خواهان بهتر شدن سیستم صحی در افغانستان شده بودند.

XS
SM
MD
LG