لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

سازمان صحی جهان: میزان مرگ و مادران حامله در افغانستان هنوز هم در سطح بلند قرار دارد


تصویر آرشیف: اطفال نوزاد در یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: اطفال نوزاد در یکی از شفاخانه های کابل

سازمان جهانی صحت (دبلیو، اچ، او) با نشر گزارشی گفته که مرگ و میر مادران در افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی در هر ۱۰۰ هزارتولد زنده ۶۲۰ تن بوده که به گفتۀ این سازمان، بلندترین رقم مرگ و میر مادرارن در سطح آسیا است.

این سازمان در گزارشی گفته که ۸ هزار و ۷۰۰ زن در سال ۲۰۲۰ در جریان زایمان در افغانستان جان باخته اند.

این گزارش که به روز پنج‌شنبه نشر شده، برآوردها و روندهای قابل مقایسۀ بین‌المللی در سطح منطقه و جهان را برای مرگ و میر مادران بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش (دبلیو، اچ، او) میزان مرگ و میر مادران در افغانستان از مجموع شش کشور همسایۀ آن بیشتر است.

سازمان جهانی صحت در این گزارش گفته است که هر ۲ دقیقه در جهان یک زن در دوران بارداری یا هنگام ولادت در حالی جان خود را از دست می‌دهد که از اکثر این مرگ و میرها می‌توان با مراقبت‌های صحی و در زمان مناسب جلوگیری کرد.

برای بسیاری از زنان حامله و یا شیر ده دسترسی به کلینیک های صحی و استفاده از خدمات به دلیل محدودیت ها دشوار شده است
برای بسیاری از زنان حامله و یا شیر ده دسترسی به کلینیک های صحی و استفاده از خدمات به دلیل محدودیت ها دشوار شده است

میزان مرگ و میر مادران در افغانستان در سال ۲۰۰۰ در دور اول حاکمیت طالبان،۱۳۴۶ تن درهر ۱۰۰ هزار تولد زنده گزارش شده بود، اما گفته شده که بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰، پیشرفت‌های خوبی در زمینه صحت مادران وجود داشته و این رقم کاهش یافته است.

سازمان ملل: ۸ هزار و ۷۰۰ زن در سال ۲۰۲۰ در جریان زایمان در افغانستان جان باخته اند.

بر اساس گزارش‌ها، با به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان دسترسی به خدمات صحی بخصوص برای زنان به دلایل مختلف کاهش یافته است.

خواستیم در مورد چگونگی وضعیت فعلی صحت مادران در افغانستان معلومات تازه را بدست بیاوریم، اما شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

شماری از متخصصین نسایی و ولادی عدم دسترسی به موقع به مراقبت‌های دوران بارداری و خدمات صحی هنگام ولادت را از عوامل عمدۀ مرگ و میر مادران در افغانستان می‌دانند.

تصویر آرشیف: داخل یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: داخل یکی از شفاخانه های کابل

داکترنوریه مشکل، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"عدم دسترسی به خدمات صحی از جمله عوامل عمدۀ مرگ و میر مادران است، دوم ازدواج‌های قبل از وقت،عدم تغذی درست مادران در زمان بارداری، نبود وسایل ترانسپورتی جهت انتقال مادران هنگام زایمان به مراکز صحی، امراض مختلف که در زمان بارداری از جمله فشار بلند، انتانات و خونریزی‌های شدید که برای مادران هنگام ولادت رخ می‌دهد و همچنان عدم رعایت فاصله‌دهی میان ولادت‌ها از عوامل عمدۀ مرگ و میرمادران در افغانستان است."

به گفتۀ داکتر مشکل، برای جلوگیری از مرگ و میر مادران نیاز است تا در مناطق و روستاهای دور دست مراکز صحی فراهم شود، برای بلند بردن سطح داشن زنان به آنان آگاهی دهی صورت گیرد و از ازدواج‌های پیش از سن هجده سالگی جلوگیری شود.

پیش از این سازمان جهانی صحت گفته بود که سیستم صحی افغانستان تحت فشار است و پس از حاکمیت طالبان در آگست سال ۲۰۲۱، فعالیت بسیاری از مراکز صحی در این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی با خطر توقف مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG