لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۲

آیا تپه معروف و تفریحی گلغندی میزبان برنامه های تفریحی و فرهنگی سال نو خواهد بود؟


تپهٔ تفریحی گلغندی در ولایت پروان
تپهٔ تفریحی گلغندی در ولایت پروان

تعداد بازدیدکنندگان تپهٔ تفریحی گلغندی در ولایت پروان کاهش یافته است.

برخی از میله‌کنندگان می‌گویند، در سال‌های گذشته هزاران نفر در فصل بهار برای تفریح به تپۀ گلغندی می‌رفتند، اما اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد بازدیدکنندگان گلغندی و دیگر مناطق تفریحی کاهش یافته است.

گلغندی یک منطقۀ تفریحی در غرب چاریکار، مرکز پروان است که به خاطر گل‌های ارغوانش در فصل بهار شهرت دارد.

همه ساله مردم از سراسر افغانستان برای دیدن گل‌های ارغوان که در فصل بهار شکوفه می‌کند به این منطقه می‌آیند، اما به گفتۀ میله‌کنندگان، نسبت به سال‌های گذشته امسال شمار بازدیدکنندگان این منطقه کاهش یافته است.

ذبیح الله فضلی که از ولایت کابل برای تفریح به منطقۀ گلغندی ولایت پروان آمده است، به رادیو آزادی گفت که بزرگترین دلیل کاهش بازدید مردم از این منطقه مشکلات اقتصادی است.

"بیشتر مردم با خانواده‌هایشان می‌آمدند و از این محیط لذت می‌برند، اما متاسفانه بعد از تغییرات سیاسی رفت و آمد خانواده‌ها کم شده، اوایل خانواده‌های زیادی به اینجا می‌آمدند و بیرو بار هم زیاد بود."

در سال های گذشته تعداد زیادی از مردم از مناطق مختلف افغانستان در روز های نو روز به این تپه می آمدند٬ اما گفته می شود که امسال تعداد بازدید کننده ها کاهش یافته است
در سال های گذشته تعداد زیادی از مردم از مناطق مختلف افغانستان در روز های نو روز به این تپه می آمدند٬ اما گفته می شود که امسال تعداد بازدید کننده ها کاهش یافته است

محمد یوسف هوتک، باشندۀ ولایت لغمان که با دوستانش به میلۀ گلغندی آمده نیز به همین موضوع اشاره می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت:

"در گذشته هم می‌آمدیم، حالا هم آمده‌ایم، توقع داشتیم مثل گذشته مردم زیاد بیآیند و بیر و بار میله باشد اما متاسفانه اقتصاد مردم ضعیف شده است، آنها نمی‌توانند برای میله به اینجا بیآیند."

مردم میخواهند تا زمینه برگزاری برنامه های تفریحی در این تپه دوباره ایجاد شود

گلغندی محلی برای اجراهای موسیقی و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در زمان نظام جمهوریت نیز بود.

شاه محمد بشیر، یکی از نویسندگان و فعالان فرهنگی محلی ولایت پروان بر افزایش برگزاری این گونه برنامه‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید که فصل بهار است، از این رو باید جشنواره‌های فرهنگی ترتیب داده شود و نویسندگان و فعالان فرهنگی از تمام نقاط کشور دعوت شوند.

"پروان یکی از ولایات زیبا و سرسبز است که مناطق و اماکن تفریحی زیادی دارد، نمونۀ بارز آن منطقۀ گلغندی است که هر ساله در فصل بهار میزبان میله‌کنندگان زیادی است. درخواست ما این است که برنامه‌های فرهنگی در این گونه مناطق برگزار شود، نمایشگاه کتاب و مشاعره برگزار شود."

گل های ارغوان این تپه از شهرت فراوانی بر خوردار است٬ اما هنوز هم این تپه و سر سبزی های آن به توجه بیشتر نیاز دارد
گل های ارغوان این تپه از شهرت فراوانی بر خوردار است٬ اما هنوز هم این تپه و سر سبزی های آن به توجه بیشتر نیاز دارد

پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان، سال گذشته مشاعرۀ کوچکی در گلغندی برگزار شد.

مولوی شمس الحق صدیقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت پروان به رادیو آزادی گفت، مقدمات برگزاری یک برنامۀ فرهنگی را در روزهای آینده روی دست گرفته اند:

"جشنواره ارغوان در سال ۱۳۹۱ رسماً در وزارت اطلاعات و فرهنگ به ثبت رسید و پس از آن همه ساله تجلیل می‌شود. سال گذشته نویسندگان، جوانان فرهنگی از مناطق دور و نزدیک کشور در آن شرکت کردند، امسال نیز در چند روز آینده این جشنواره برگزار می‌شود. قصد ما این است که این گل خوب شکوفه کند تا جشنوراه را با دعوت مهمانان برپا کنیم."

برخی از شهروندان افغانستان در حالی از کاهش بازدیدکنندگان مکان‌هان‌های تفریحی شکایت دارند که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، زنان از رفتن به پارک‌ها و مکان های تفریحی منع شدند، خانواده‌ها کمتر به تفریح می‌روند و شمار مردانی هم که به تنهایی به میله می‌روند، اندک است.

XS
SM
MD
LG