لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

سازمان عفو بین الملل تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت زنان از رفتن به محلات تفریحی را محکوم کرد


تصویر آرشیف: شماری از زنان و مردان در یکی از محلات تفریحی در کابل
تصویر آرشیف: شماری از زنان و مردان در یکی از محلات تفریحی در کابل

عفو بین الملل در واکنش به ممنوع شدن زنان از رفتن به ورزشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی در افغانستان می‌گوید، این ممنوعیت آخرین مورد از سلسله حملات به حقوق زنان و دختران برای دسترسی به محلات عامه است.

این سازمان با نشر گزارشی در حساب تویتری خود گفته که جامعه بین الملل نباید مشکلات زنان و دختران در افغانستان را نادیده بگیرد.

در همین حال شماری از زنان در گفتگو با رادیو آزادی از وضع این محدودیت‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند.

فرزانه خانم خانه است و در یکی از محله‌های کابل زنده‌گی می‌کند. او می‌گوید خانه‌شان از امکانات کافی برای یک زنده‌گی برخوردار نیست.

"ما در خانه حمام نداشتیم اولادهای خود را هفته دوبار حمام می‌بردیم لباس شویی می‌کردیم آنجا"

طالبان پس از برگشت به قدرت محدودیت های فراوانی بر زنان وضع کرده اند که حضور زنان و گشت و گذار آنان را در محلات عامه با مشکل مواجه ساخته است
طالبان پس از برگشت به قدرت محدودیت های فراوانی بر زنان وضع کرده اند که حضور زنان و گشت و گذار آنان را در محلات عامه با مشکل مواجه ساخته است

این زن باشندهٔ کابل٬ از تصامیم حکومت طالبان در برابر زنان و دختران ناراض است.

فرزانه می‌گوید ممنوعیت زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی، کلپ‌های ورزشی و حمام‌های شهری نه تنها بر آنان که بر زنده‌گی اطفال آنان هم تاثیر مستقیم گذاشته است:

"ماه یک دفعه هفته یک دفعه اولادهای خود را می‌بردیم به پارک تفریحی خود ما که خیر است از اولادهای ما گرفته محدود کرده، حق زنده‌گی را روز به روز می‌گیرند، همین حق زنده‌گی کردن را از ما گرفته این رقم حکومت نمیشه"

سحر هم یکی دیگر از باشنده‌گان کابل است.

سحر فارغ التحصیل صنف دوازدهم و فعلا خانه نشین است.

این دختر جوان از وضع محدودیت‌های اخیر حکومت طالبان اما نگرانی بیشتری دارد.

یکی از زنان باشنده کابل: طالبان نه تنها محلات تفریحی بر زنان بلکه بر کودکان ما نیز مسدود کرده اند

او می‌گوید نگران است که حکومت طالبان حتی بیرون شدن از خانه را به زنان و دختران منع کند.

سحر از جامعه جهانی می‌خواهد زنان و دختران افغانستان را فراموش نکنند.

" از جامعه جهانی هم خواست ما این است که برای ما کمک کند دولت فعلی را قناعت شان را به یک شکلی بدست بیاورد که برای ما اجازه داده شود تا از حقوق خود برخوردار شویم تا زمینه کاری، زمینه درس، آموزش و دیگر فرصت‌های بیرون از خانه به ما ایجاد شود".

زنان با راه اندازی گردهمایی هایی همواره صدای اعتراض خود را در برابر عملکرد طالبان بلند کرده اند
زنان با راه اندازی گردهمایی هایی همواره صدای اعتراض خود را در برابر عملکرد طالبان بلند کرده اند

در همین حال سازمان عفو بین الملل روز گذشته در حساب تویتری خود با نشر گزارش ویدیویی، در واکنش به ممنوع کردن زنان از رفتن به کلپ‌های ورزشی و پارک‌های تفریحی از سوی حکومت طالبان گفته که این ممنوعیت آخرین مورد از سلسله حملات به حقوق زنان و دختران برای دسترسی به فضاهای عمومی است.

این سازمان همچنان گفته که جامعه بین‌الملل نباید مشکلات زنان و دختران در افغانستان را نادیده بگیرد.

این واکنش‌ها در حالی است که عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر حکومت طالبان چهارشنبه هفته پیش به رایو آزادی گفت پس از این به زنان اجازه داده نخواهد شد که در پارک‌ها، حمام‌ها و کلپ‌های ورزشی حضور یابند.

این درحالیست که حکومت طالبان چند ماه پیش گفته بود زنان با رعایت حجاب شرعی تنها سه روز هفته بدون مرد به پارک‌های تفریحی در کابل رفته می‌توانند.

هرچند حکومت طالبان بار ها گفته است که حقوق زنان را در چهارچوب شریعت اسلام رعایت می‌کند ، پس از حاکمیت دوباره در ماه آگست پارسال اما دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده، بسیاری کارمندان زن اداره های دولتی را هم ار فتن به کار منع گردیده اند.

پوشش حجاب اجباری، رفتن به سفر های طولانی بدون محرم شرعی از دیگر محدودیت‌های حکومت طالبان است که بر زنان و دختران وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG