لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

سال تعلیمی جدید بدون حضور دختران دانش آموز بالاتر از صنوف ششم در افغانستان آغاز شد


تصویر آرشیف: شماری از دختران دانش آموز
تصویر آرشیف: شماری از دختران دانش آموز

حکومت طالبان آغاز سال نو تعلیمی را بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم اعلام کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان، حکومت طالبان امروز با شعار "آموزش با کیفیت، آیندهٔ روشن" زنگ مکتب سال ۱۴۰۲ را در لیسهٔ امانی به صدا درآورد.

با این حال، برخی از دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم می‌گویند، آرزو داشتند تا آن‌ها نیز سال روان به مکتب بروند.

برخی از دختران دانش‌آموز که تازه به صنف هفت مکتب راه یافته اند می‌گویند، سال گذشته برای رفتن به مکتب آمادگی می‌گرفتند، اما سال روان بسته شدن مکاتب آن‌ها را نا امید کرده‌است.

مروه اکبری باشندهٔ ولایت بدخشان که قرار بود به تازگی به صنف هفت مکتب راه یابد، اما طالبان این سفر او نقطهٔ پایان گذاشته اند.

او به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"از این‌که تا هنوز اجازهٔ رفتن به مکتب را ندارم و امیدی برای باز شدن مکاتب وجود ندارد خیلی خسته هستم، هر روز نا امید‌تر می‌شوم، در سال‌های گذشته به پدر و مادرم می‌گفتم، برای من لباس جدید به مکتب نخرید، به جایش لباس مکتب جدید و لوازم مکتب، اما امسال نه شوق نو روز است، نه امید مکتب، امیداورام مکاتب به روی ما باز شود تا بتوانم سبب خدمت به کشور و مردم شوم."

امسال نیز صرف دختران پایین تر از صنوف هفتم اجازه یافته اند به مکتب بروند
امسال نیز صرف دختران پایین تر از صنوف هفتم اجازه یافته اند به مکتب بروند

فرشته از دیگر دانش‌آموزان در کابل از حکومت طالبان می‌خواهد تا به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه بدهند، درس بخوانند.

او به رادیو آزادی گفت: "ما ازین حالت بسیار رنج می‌بریم، قبلاً در این وقت ما برای رفتن به مکتب آمادگی می‌گرفتیم، اما امسال از رفتن به مکتب نا امید شدیم، از امارت اسلامی خواهش می‌کنم که مکتب‌های ما را باز کنید."

شعار سال تعلیمی جدید در افغانستان: آموزش با کیفیت، آیندهٔ روشن

بر اساس گزارش خبرگزاری باختر، سید احمد شهیدخیل معاون منابع اداری وزارت معارف گفته است به هدف بلند بردن کیفیت آموزش تلاش‌ها جریان دارد.

در حالی‌که طالبان سال نو تعلیمی را بدون اجازه دادن به دختران بالاتر از صنف ششم آغاز کردند، در گزارش خبرگزاری باختر به نقل از اعلامیهٔ وزارت معارف حکومت طالبان گفته شده که با آغاز مکاتب دختران الی صنف ششم، علاوه بر فراهم کردن محیط امن و امکانات لازم، تمامی معلمان، کارکنان آموزشی و خدماتی زن باید زنان باشند.

طالبان در حالی سال نو تعلیمی را بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم اعلام کردند که به تازگی در دوحه پایتخت قطر٬ نشستی در مورد آیندهٔ تحصیل در افغانستان و چالش‌های پیش‌روی آن برگزار شده بود.

در این نشست که هیئتی از وزارت معارف به رهبری مولوی سید حبیب سرپرست وزارت معارف، هیئتی از یونیسف به ریاست جورج لاریا مدیر منطقه‌ای یونیسف در جنوب آسیا و ناصر فقیه رئیس مشارکت‌های استراتژیک در سازمان آموزش و پرورش نیز در این نشست شرکت کردند.

نمایی از شهر دوحه پایتخت قطر که میزبان نشست در مورد معارف بود
نمایی از شهر دوحه پایتخت قطر که میزبان نشست در مورد معارف بود

در این نشست، اشتراک کنندگان در مورد چالش‌های اقتصادی، زیرساخت‌های ضعیف، منابع بشری و صلاحیت‌های محدود در افغانستان، علاوه بر تضمین دسترسی برابر به آموزش برای همه، به ویژه دختران، بحث کردند.

لولواح بنت راشد الخاطر معاون وزیر امور خارجهٔ و نمایندهٔ قطر در این نشست بر اهمیت تداوم گفتگوها برای دست‌یابی به راه حل‌های ریشه‌ای برای توسعه سکتورهای معارف و صحت در افغانستان تأکید کرده است.

این در حالی‌ست که توماس ویست نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان نیز در صفحهٔ توییتراش به مناسبت تبریکی سال نو به افغان‌ها، گفته بزرگ‌ترین امید شان این است که دختران و زنان افغانستان بتوانند درس بخوانند و کار کنند.

او افزوده است، مشارکت زنان افغان در جامعه آیندهٔ بهتری را برای این کشور رقم خواهد زد.

طالبان از آغاز حاکمیت‌شان تا اکنون مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بسته اند و در پایان سال ۲۰۲۲ نیز دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها منع کردند و امروز خلاف انتظار هزاران دانش‌آموز دختر بالاتر از صنف ششم، طالبان سال نو تعلیمی را بدون حضور آن‌ها اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG