لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

بحران اقتصادی و خشک‌سالی های پی در پی در افغانستان؛ ملیون‌ها نفر به کمک نیاز دارند


تصویر آرشیف : یکی از مناطق فقیر و خشکسالی زده در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف : یکی از مناطق فقیر و خشکسالی زده در جنوب افغانستان

دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید، افغانستان در سومین سال خشک‌سالی‌های پی‌درپی و دومین سال بحران اقتصادی قرار دارد.

این سازمان افزوده است، در سال روان ۲۸،۳ میلیون یعنی دو سوم از جمعیت افغانستان نیاز به کمک‌های بشری دارند.

در همین حال خانوادهٔ‌های آسیب دیده از حوادث طبیعی و نادار می‌گویند، مشکلات اقتصادی امور زندگی را بر آن‌ها دشوار کرده و هیچ کمکی تا کنون دریافت نکرده‌اند.

احمد شاه باشندهٔ منطقهٔ کمپنی در کابل است.

او می‌گوید، در کنار مشکلات اقتصادی، خشک سالی و کم‌آبی نیز آن‌ها را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

احمدشاه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"آب آشامیدن نداریم در همی زمستان باور کنید یک حالی سر ما بود که کراچی را از مردم می‌گرفتیم و از چند صد متر دورتر آب می‌آوردیم، حتی آب خوردن نداریم، در حساب خوردن ما مردم حتی کچالو را هم شاید هفتهٔ یکبار گرفته بتوانیم که در حساب سبیزیجات بسیار ارزان است، به بسیار مشکل خریداری می‌کنیم، از بی‌زمینی بگویم، بی خانگی بگویم، بی خوراکی یا از بازماندن از تحصیل بگویم؟ ، بسیار دردآور است وقتی این وضعیت را می‌بینیم."

کمبود و در بسیاری از موارد نبود آب آشامیدنی مشکلات فراوانی را به مردم ایجاد کرده است
کمبود و در بسیاری از موارد نبود آب آشامیدنی مشکلات فراوانی را به مردم ایجاد کرده است

ایوبی یکی از باشندگان ولایت ننگرهار است که در نتیجۀ سیلاب‌ها در سال روان در این ولایت خانه‌‌اش ویران و زمین‌‌های کشاورزی‌اش تخریب شد.

او که اکنون در خانهٔ کرایی زندگی می‌کند، می‌‌گوید، خشک‌سالی و رویداد‌های طبیعی به او ضربهٔ شدید اقتصادی رسانده است.

اوچا: برای رساندن کمک به همه افغانهای نیازمند٬ به ۴.۶ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۳ ضرورت است.

او به رادیو آزادی گفت، تا حال از سوی هیچ نهادی با او کمک صورت نگرفته است.

"سال روان در ننگرهار از اثر سیلاب‌ها اکثریت خانواده‌ها آسیب دیدند، من هم یکی از خانواده‌های آسیب دیده استم، هیچ کسی با ما کمک نکرد، ما با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستیم، در کنار این خشک سالی هم شد که این به اقتصاد ما ضربهٔ شدید رسانده و حاصلات ما را نیز از بین برده است."

این در حالیست که دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان روز شنبه در یک توییت گفته است که افغانستان وارد سومین سال خشک‌سالی‌های پی‌درپی و دومین سال بحران اقتصادی شده است.

به گفتهٔ این سازمان، این در حالیست که پیامد‌های دهه‌ها جنگ و رویداد‌های طبیعی مکرر نیز مشکلات اقتصادی مردم را افزایش داده است.

سازمان ملل متحد و سایر نهاد های کمک رسان گفته اند که به توزیع کمک های بشری به افغانها ادامه می دهند
سازمان ملل متحد و سایر نهاد های کمک رسان گفته اند که به توزیع کمک های بشری به افغانها ادامه می دهند

این اداره روز جمعه نیز در یک توییتت دیگر گفته است که افغانستان در حال حاضر یکی از بزرگترین کشورهایی در جهان است که ۲۸،۳ میلیون نفر در آن به کمک‌های بشری شدید در سال ۲۰۲۳ نیاز دارند.

به گفتۀ اوچا، آنان برنامۀ رسیدگی به ۲۳.۷ میلیون تن را دارند که برای کمک به این شمار نیازمند کمک‌های بشری، به ۴.۶ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۳ نیاز است.

در هیمن حال دفتر سازمان غذایی جهان ( دبلیو اف پی) در کانادا با نشر یک ویدیو در توییترش از موتر حامل کمک‌ مواد غذایی این سازمان که از کوه‌های پر برف بدخشان عبور می‌کند، نوشته است که زمستان در افغانستان به پایان نرسیده و این اداره به مردم نیازمند کمک می‌کند تا سخت‌ترین ماه‌های سال را که گرسنگی در آنها شدیدتر می‌شود، پشت سر بگذارنند.

مردم در حالی از مشکلات اقتصادی و عدم رسیدن کمک‌ها به آن‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که بیشتر سازمان‌های کمک‌رسان پس از ممنوعیت بر کار زنان در اداره‌های غیردولتی از سوی طالبان، فعالیت‌هایشان را در افغانستان به گونۀ قسمی یا کامل متوقف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG